WYDANIE ZEZWOLENIA NA PROWADZENIE DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ
1. Miejsce załatwienia sprawy
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9, 10-575 Olsztyn,
Wydział Polityki Społecznej tel.89 523 22 59, fax 89 523 27 70
2. Komórka odpowiedzialna za załatwienie sprawy:
Oddział Nadzoru i Kontroli w Pomocy Społecznej z zamiejscowymi stanowiskami pracy
w delegaturze Urzędu w Ełku oraz Oddział Spraw Społecznych w Elblągu.
Osoby odpowiedzialne za załatwienie sprawy:
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie:
Ewa Kordalska - pokój 128 (I piętro), tel. 89 523 25 25
Urszula Jędrychowska - pokój 228 (II piętro), tel. 89 523 26 69
Jarosław Mazurek - pokój 228 (II piętro), tel. 89 523 26 69
Anna Soboczyńska - pokój 229 (II piętro), tel. 89 523 23 81
Ewa Kolanowska - pokój 229 ( II piętro), tel. 89 523 22 64
Elżbieta Pirowicz - pokój 230 (II piętro), tel. 89 523 25 74
Urszula Rusowicz - pokój 230 (II piętro), tel. 89 523 25 74
Iwona Czyż – pokój 230 (II piętro), tel. 89 523 22 91
Delegatura Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego,19-300 Ełk ul. Mickiewicza 15:
Katarzyna Górska - pokój 6 (VI piętro), tel. 87 621 17 60
Magdalena Lipka - pokój 6 (VI piętro), tel. 87 621 17 60
Katarzyna Haraburda - pokój 5 (VI piętro), tel. 87 610 12 52
Magdalena Gedrowicz - pokój 5 (VI piętro), tel. 87 610 12 52
Delegatura Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego, 82-300 Elbląg ul. Wojska Polskiego 1:
Joanna Ołoszewska - pokój 133 (I piętro), tel. 55 237 45 42
Irena Dryka - pokój 134 (I piętro), tel. 55 237 45 85
Danuta Duber - pokój 134 (I piętro), tel. 55 237 45 85
Katarzyna Żyłowska - pokój 134 (I piętro), tel. 55 237 45 85
Katarzyna Wiśniewska - pokój 134 (I piętro), tel. 55 237 45 85
3. Wymagane dokumenty:
Podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej zobowiązany jest złożyć wniosek (wzór załączony) oraz obowiązujące załączniki:
1) kopię dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom;
2) dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami (prawo budowlane, inspekcja sanitarna, ochrona p/poż.);
3) regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt;
4) w przypadku, gdy o prowadzenie domu ubiega się Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia oraz inne osoby prawne i osoby fizyczne, należy dołączyć:
a) dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym lub do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;
b) informację o sposobie finansowania domu;
c) zaświadczenie, że osoba, która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem;
d) zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;
e) zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności za przestępstwo popełnione umyślnie osoby, która będzie kierowała domem.
4. Miejsce złożenia dokumentów:
a) bezpośrednio w sekretariacie Wydziału Polityki Społecznej Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, Al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9, (I piętro) pokój 139,
b) w Punkcie Obsługi Klienta Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego
w Olsztynie, Al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9,
c) za pośrednictwem poczty na adres: Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej, Al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9, 10-575 Olsztyn.
5. Opłata skarbowa:
Wniosek i załączniki nie podlegają opłacie skarbowej z mocy ustawy z dnia 16 listopada
2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1000).
6. Termin załatwienia sprawy
Zgodnie z terminami przewidzianymi w kodeksie postępowania administracyjnego.
7. Sposób załatwienia sprawy:
Decyzja administracyjna.
8. Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego do Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, 00-513 Warszawa ul. Nowogrodzka 1/3/5, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
9. Dodatkowe informacje:
a) Zezwolenie wydaje się po przeprowadzeniu wizytacji obiektu, w którym usytuowany jest dom pomocy społecznej.
b) Wojewoda Warmińsko-Mazurski prowadzi rejestr domów pomocy społecznej mających siedzibę na terenie województwa warmińsko-mazurskiego.
c) Oświadczenia, o których mowa w art. 57 ust. 3b pkt 4 lit. d i e, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
10. Podstawa prawna:
a) art. 57 ust.1-5, ust. 8 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej
(Dz. U. z 2018 r. poz. 1508 ze zm.),
b) rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 734 ze zm.).