WARMIŃSKO-MAZURSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
w OLSZTYNIE
Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9
10-575 Olsztyn
|
Wydział Polityki Społecznej: tel. 523 27 60, więcej>
|
Wydanie decyzji administracyjnej w sprawie przyznania statusu zakładu pracy chronionej
§ Wniosek należy złożyć w Wydziale Polityki Społecznej Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego, pokój nr 139, w godzinach: 7.30 – 15.30, tel. 89 52 32 259, fax 5232 770, e-mail sekrps@uw.olsztyn.pl
§ Sprawę prowadzi inspektor wojewódzki Władysław Walec, pokój 228, tel. 89 52 32 760, e-mail wwalec@uw.olsztyn.pl,
Aby uzyskać status zakładu pracy chronionej pracodawca prowadzący działalność gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25 pracowników ( w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) winien:
1. utrzymywać przez okres co najmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynoszący:
§ co najmniej 50%, a w tym co najmniej 20% ogółu zatrudnionych winny stanowić osoby zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
albo:
§ co najmniej 30% winny stanowić osoby niewidome lub psychicznie chore, albo upośledzone umysłowo zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
2. obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy winny :
§ odpowiadać przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy;
§ uwzględniać potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy, pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniać wymagania dostępności do nich,
Okoliczności powyższe stwierdza, na wniosek pracodawcy, Państwowa Inspekcja Pracy (Okręgowy Inspektorat Pracy właściwy ze względu na miejsce prowadzenia działalności gospodarczej) w formie decyzji/postanowienia.
3. zapewnić doraźną i specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek adresowany do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, winien zawierać:
§ dokładną nazwę i adres zakładu (z podaniem adresów wszystkich obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez podmiot),
§ informację o prowadzonej działalności gospodarczej (branża, profil produkcji, itp.),
§ informację o zatrudnionych osobach niepełnosprawnych
2. tabele ilustrujące zatrudnienie celem udokumentowania prawidłowości wyliczenia wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych - za okres co najmniej 6 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, tabele w rozbiciu na każdy dzień miesiąca, powinny zawierać dane o liczbie zatrudnionych w osobach i w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy: ogółem, w tym osób niepełnosprawnych (ogółem) oraz osób zaliczonych do znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności (sporządzone w oparciu o wzór załącznika nr 1 opublikowanego w Dz. U z 2011 r., Nr 44, poz. 232 - rozporządzenie MPiPS w sprawie określenia wzorów informacji przedstawianych przez prowadzącego zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej oraz sposobu ich przedstawiania,
3. oryginał decyzji Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego Inspektoratu Pracy stwierdzający, że obiekty i pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy odpowiadają wymogom określonym w art. 28 ust.1 pkt 2 ustawy (powyższe stwierdza Państwowa Inspekcja Pracy, na wniosek pracodawcy; w w/w postanowieniu/decyzji winny zostać uwzględnione adresy wszystkich obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez podmiot),
4. informację o sposobie zapewnienia doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej oraz poradnictwa i usług rehabilitacyjnych (kopie: umów o pracę z personelem medycznym wraz z zaświadczeniami o uprawnieniach do wykonywania zawodu, w przypadku zatrudnienia pielęgniarki - zezwolenie na wykonywanie indywidualnej praktyki wydane przez właściwą, ze względu na miejsce wykonywanej praktyki, okręgową radę pielęgniarek i położnych, w przypadku zatrudnienia lekarza - zezwolenie na wykonywanie indywidualnej praktyki lekarskiej wydane przez właściwą okręgową izbę lekarską; umowy zawartej ze specjalistyczną placówką świadczącą opiekę medyczną i rehabilitacyjną - z wyszczególnieniem świadczonych usług korelujących ze schorzeniami występującymi u zatrudnionych osób niepełnosprawnych oraz decyzją właściwego wojewody o wpisaniu placówki do rejestru zakładów opieki zdrowotnej (w przypadku placówki nie mającej siedziby na terenie województwa warmińsko-mazurskiego), a w przypadku prowadzenia przez zakład własnej przychodni również decyzję wojewody o wpisie do rejestru zakładów opieki zdrowotnej, przy czym pielęgniarka oraz lekarz zatrudnieni w takiej przychodni nie muszą posiadać zezwolenia, o którym mowa wyżej)- opieka doraźna winna być zapewniona w miejscu i czasie pracy osób niepełnosprawnych, w przypadku niezatrudniania w danej placówce osób niepełnosprawnych stosowne oświadczenie;
5. oświadczenie pracodawcy o zapewnieniu dowozu pracowników do lekarzy i na zabiegi rehabilitacyjne,
6. zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, a odnośnie spółek prawa handlowego - postanowienie sądu rejonowego o wpisaniu spółki lub spółdzielni do odpowiedniego rejestru sądowego wraz z aktualnym odpisem; w przypadku prowadzenia działalności podlegającej koncesjonowaniu - koncesję na prowadzenie działalności gospodarczej, wydaną przez właściwy organ;
7. kopię zaświadczenia Urzędu Statystycznego o nadaniu numeru REGON,
8. kopię decyzji Urzędu Skarbowego w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej NIP;
Kserokopie w/w dokumentów załączonych do wniosku winny zostać uwierzytelnione przez osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu.
Od dokonania czynności urzędowych pobiera się opłatę skarbową zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U z 2014 r., poz. 1628).
Terminy - przewidziane przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) tj.: 1‑miesięczne lub 2-miesięczne w przypadku spraw szczególnie skomplikowanych.
Rozstrzygnięcie merytoryczne w formie decyzji zostanie doręczone stronom przez pocztę za zwrotnym potwierdzeniem odbioru
Tryb odwoławczy:
Stronom przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji Wojewody Warmińsko-Mazurskiego do Ministra Pracy i Polityki Społecznej, za pośrednictwem organu I instancji, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Podstawa prawna:
art. 28 oraz 30 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 127, poz. 721 ze zm.)