Wydanie zezwolenia na prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówki opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego.
1. Miejsce załatwienia sprawy, osoby odpowiedzialne
Osoby odpowiedzialne – Izabela Chowańska, Marzena Przybylska, Katarzyna Brewka
Nr pokoju 134 c
Nr telefonu (89) 52 32 544, 52 32 695, 52 32 625
Godziny urzędowania:
Osoby odpowiedzialne – Marek Wojtas, Agnieszka Błaszczyk
Nr pokoju 133
Nr telefonu (55) 237 45 83
Godziny urzędowania:
2. Miejsce złożenia dokumentów:
-
Bezpośrednio w sekretariacie Wydziału Polityki Społecznej Warmińsko – Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie przy Al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9, 10 – 575 Olsztyn – pokój 139;
-
Za pośrednictwem poczty na adres: Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki, Wydział Polityki Społecznej, Al. Marsz. J. Piłsudskiego 7/9, 10 – 575 Olsztyn.
3. Podmioty uprawnione:
-
Powiat - może prowadzić lub zlecić prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej typu socjalizacyjnego, interwencyjnego, specjalistyczno – terapeutycznego lub rodzinnego.
-
Samorząd województwa - może prowadzić lub zlecić prowadzenie regionalnej placówki opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego.
-
Podmioty wymienione w art. 190 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 ze zm.), którym powiat lub samorząd województwa zlecił realizację zadania w postaci prowadzenia placówki opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówki opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego, a w szczególności:
-
organizacje pozarządowe prowadzące działalność w zakresie wspierania rodziny, pieczy zastępczej lub pomocy społecznej;
-
osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancji wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności w zakresie wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej lub pomocy społecznej.
4. Wymagane dokumenty:
Wojewoda wydaje zezwolenie na wniosek (wzór w załączeniu), jeżeli podmiot występujący o zezwolenie spełnia warunki określone w ustawie z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 ze zm.), i standardy określone w rozporządzeniu MPiPS z dnia 22 grudnia 2011 roku w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720) oraz zgodnie z zapisami art. 106 ust. 4 ww. ustawy, przedstawi:
-
Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na terenie której placówka opiekuńczo – wychowawcza ma prowadzić działalność;
-
Odpis z właściwego rejestru;
-
Oświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON oraz numerze identyfikacji podatkowej NIP;
-
Wypis i wyrys z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku ich braku zaświadczenie właściwego organu gminy o zgodności lokalizacji obiektu, w którym będzie prowadzona placówka opiekuńczo – wychowawcza, z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
-
Pozytywną opinię starosty powiatu, na terenie którego będzie prowadzona placówka opiekuńczo – wychowawcza, w przypadku placówki opiekuńczo – wychowawczej organizowanej przez podmiot, któremu powiat zlecił realizację tego zadania;
-
Pozytywne opinie właściwego miejscowo komendanta powiatowego lub miejskiego Państwowej Straży Pożarnej i właściwego państwowego inspektora sanitarnego o warunkach bezpieczeństwa i higieny w budynku, w którym będzie mieścić się placówka opiekuńczo – wychowawcza, oraz najbliższego jej otoczenia, mając na uwadze specyfikę placówki. Wymienione dokumenty są wymagane w przypadku, gdy wojewoda po przeprowadzeniu oględzin obiektu zażąda ich przedstawienia;
-
Statut placówki opiekuńczo – wychowawczej lub jego projekt;
-
Regulamin organizacyjny placówki opiekuńczo-wychowawczej lub jego projekt;
-
Informacje o sposobie finansowania placówki opiekuńczo – wychowawczej oraz o niezaleganiu w regulowaniu zobowiązań podatkowych i składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.
5. Opłata skarbowa:
Wniosek nie podlega opłacie skarbowej.
6. Termin załatwienia sprawy:
Zgodnie z terminami przewidzianymi w kodeksie postępowania administracyjnego.
7. Sposób załatwienia sprawy:
Wydanie decyzji administracyjnej.
8. Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego do Ministra Pracy i Polityki Społecznej ul. Nowogrodzka 1/3/5, 00-513 Warszawa, w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
9. Dodatkowe informacje:
-
Zezwolenie wydaje się po przeprowadzeniu oględzin obiektu, w którym placówka opiekuńczo – wychowawcza ma prowadzić działalność.
-
Zezwolenie na prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej wydaje się na czas nieokreślony.
-
Po uzyskaniu zezwolenia placówka opiekuńczo – wychowawcza podlega wpisowi do rejestru placówek działających na terenie województwa warmińsko – mazurskiego.
10. Podstawa prawna:
-
Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887 ze zm.);
-
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 roku w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 292, poz. 1720);
-
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).
Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie placówki opiekuńczo – wychowawczej, regionalnej placówki opiekuńczo – terapeutycznej lub interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego poniżej