UWAGA!
Wersja historyczna z 2013/03/01 13:08:55 GMT+1.  Powrót do wersji aktualnej

Warmińsko - Mazurski
Urząd Wojewódzki w Olsztynie
jednostka sektora finansów publicznych

szukaj >

bip_logo_pl
odstep
NAKAZ WOJEWODY WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO WPROWADZAJĄCY ZMIANĘ ORGANIZACJI RUCHU DROGOWEGO W OLSZTYNIE

                                                                                                                                                                                                                                   Olsztyn 28 lutego 2013 r.
 
 

                                                                       Prezydent Miasta Olsztyna

IGR-IV.8170.1.2013

 Działając na podstawie art. 10 ust. 2 i 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r, - Prawo o ruchu drogowym ( Dz.U. z 2012 r. poz, 1137 ze zm.) w związku z  § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem (Dz.U. z 2003r. Nr 177, poz.1729), po dokonaniu oceny podjętych przez Prezydenta Miasta Olsztyna działań dotyczących wprowadzenia od dnia 1 marca 2013 r. zmiany w organizacji ruchu drogowego, przedstawionych w „Projekcie technicznym oznakowania ulic miasta Olsztyna w związku z ograniczeniem rzeczywistej masy całkowitej do 30 t dla pojazdów przejeżdżających przez wiadukty na ul. Towarowej i ul. Limanowskiego oraz do 18 t dla pojazdów przejeżdżających ulicami: Artyleryjską i Wojska Polskiego śladem drogi krajowej nr 51” oraz po stwierdzeniu, iż omawiana zmiana organizacji ruchu, jako niezgodna z obowiązującymi przepisami, nie może stanowić podstawy do wprowadzenia planowanych ograniczeń a także biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia ruchu tranzytowego  

nakazuję, co następuje: 

      1. Z dniem doręczenia nakazu, wprowadzić zmiany w organizacji ruchu drogowego miasta Olsztyna, poprzez zniesienie ustanowionego przez zarządzającego ruchem na drogach miasta Olsztyna - bez dostatecznego uzasadnienia prawnego lub faktycznego oraz z przekroczeniem uprawnień - ograniczenia wjazdu pojazdów:

-     o   rzeczywistej masie całkowitej powyżej 30 t dla pojazdów przejeżdżających przez wiadukt na ul. Towarowej w ciągu drogi krajowej nr 16   oraz

-      powyżej 18 t dla pojazdów przejeżdżających ulicami: Artyleryjską i Wojska Polskiego śladem drogi krajowej nr 51,            

2.      W terminie 24 godzin od dnia doręczenia nakazu, usunąć wszelkie umieszczone w ciągu drogi krajowej nr 16 oraz drogi krajowej nr 51 w związku ze zmianą organizacji ruchu, o której mowa na wstępie, niezgodnie z obowiązującymi przepisami, oznakowania B -18 - zakaz wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 30 ton i powyżej 18 ton.

UZASADNIENIE

Analiza, udostępnionej Wojewodzie Warmińsko – Mazurskiemu, dokumentacji związanej z zatwierdzeniem projektu zmiany organizacji ruchu„Projekt Techniczny oznakowania ulic miasta Olsztyna w związku z ograniczeniem rzeczywistej masy całkowitej do 30 t dla pojazdów przejeżdżających przez wiadukty na ul. Towarowej i ul. Limanowskiego oraz        do 18 t dla pojazdów przejeżdżających ulicami: Artyleryjską i Wojska Polskiego śladem drogi krajowej nr 51” wskazuje, iż działania Prezydenta Miasta Olsztyna, jako organu zarządzającego ruchem   na drogach publicznych położonych, w miastach na prawach powiatu, podjęte zostały z ewidentnym  naruszeniem obowiązujących przepisów prawa.

            W związku z treścią § 4 ust 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem - podstawą do wprowadzenia zmiany organizacji ruchu na drodze istniejącej jest zatwierdzenie organizacji ruchu przez organ zarządzający ruchem. Przepisy §6 ust. 1 i 2 powyższego rozporządzenia stanowią natomiast, iż organizację ruchu zatwierdza , na podstawie projektu organizacji ruchu, organ zarządzający ruchem właściwy dla danej drogi.

W sprawie niniejszej nie dokonano, prawem przewidzianego, zatwierdzenia zmiany organizacji ruchu przez organ właściwy zarządzający ruchem, tj. przez Prezydenta Miasta Olsztyna lub osobę działająca w jego imieniu, co czyni niemożliwym i niezgodnym z prawem wprowadzenie jej w życie.

 Dokument nazwany „Projekt techniczny oznakowania ulic miasta Olsztyna w związku z ograniczeniem rzeczywistej masy całkowitej ( ..)”, który stanowić ma projekt zmiany organizacji ruchu, nie zawiera wymaganych prawem elementów: planu orientacyjnego, oznaczenia skali na planie sytuacyjnym, parametrów geometrii dróg, określenia, czy jest to projekt stały czy czasowy, terminu wprowadzenia oraz dokładnej daty ewentualnego zatwierdzenia. Umieszczony na projekcie nadruk „Luty 2013” nie może zostać uznany za datę zatwierdzenia. Projekt nie zawiera też przewidywanego terminu wprowadzenia zmiany organizacji ruchu. Według wyjaśnień Zastępcy Dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Olsztynie, uzyskanych w dniu 27 lutego 2013 r. oraz enuncjacji prasowych, termin wprowadzenia zmian w organizacji ruchu wyznaczono na dzień 1 marca 2013 r.  

Przedłożona dokumentacja w sprawie zmiany omawianej organizacji ruchu zawiera też inne braki, które uniemożliwiają wprowadzenie proponowanego rozwiązania, ze względu na   efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Nieprawidłowości w tym zakresie dotyczą m.in. braku odpowiedniej analizy skutków wprowadzenia planowanego zakazu dla uczestników ruchu.
 

Na podstawie pkt. 3.1.1 Załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków
i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drodze ( Dz. U. Nr 220 poz. 2181) - znaki zakazu, jako ograniczające swobodę korzystania z dróg, powinny być umieszczane po wnikliwej analizie skutków, jakie powodują dla uczestników ruchu. Wymóg przeprowadzenia omawianej analizy został pominięty przez Prezydenta Miasta Olsztyna, mimo posiadanych opinii, co do negatywnych skutków zastosowania planowanych ograniczeń dla uczestników ruchu drogowego -   pismo Komendy Miejskiej Policji w Olsztynie , znak : RD II-651/636/13 z dnia 25 lutego 2013 r. .  

            W projekcie organizacji ruchu brak jest wyznaczenia dróg objazdowych lub wyznaczenia alternatywnych tras tranzytowych dla pojazdów ciężarowych. Zgodnie z pkt 7.2.8 Załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. należy stosować znak F-8 „ objazd w związku z zamknięciem drogi”, który winien informować nietylko o istniejącym zakazie ruchu, ale także wskazywać drogi objazdowe.

             Ponadto należy wskazać, iż obowiązek wynikający z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem, co do zawiadomienia właściwego komendanta Policji o terminie wprowadzenia organizacji ruchu, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia zmiany organizacji ruchu, nie został wykonany. Jednostka wprowadzająca organizację ruchu nie zawiadomiła właściwego komendanta Policji o terminie jej wprowadzenia, co najmniej na 7 dni przed dniem wprowadzenia organizacji ruchu. Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. znak MZ.TI.430.37.2013 wyraźnie wystosowane zostało w oparciu o § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 września 2003 r. i stanowi jedynie wypełnienie obowiązku zasięgnięcia opinii.

            Jednocześnie godzi się zaznaczyć, że Wojewoda wykonując uprawnienia wynikające z § 3 ust. 2 pkt.1 b/ Rozporządzenia Ministra Infrastrukturyz dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem a także uwzględniając opinię Komendanta Miejskiego Policji w Olsztynie z dnia 25 lutego 2013 r., gdzie   wskazuje się, że „wprowadzenie ruchu pojazdów ciężarowych do miasta z brakiem możliwości przejazdu tranzytowego, spowoduje utrudnienia w ruchu tego rodzaju pojazdów na ulicach miasta. Kierowanie sygnalizacją świetlną na części skrzyżowań przy zastosowaniu kierunkowych sygnałów świetlnych, uniemożliwia wykonanie manewru zawracania , zgodnego z obowiązującymi przepisami prawa. Ponadto geometria wielu skrzyżowań uniemożliwia wykonanie manewru zawracania w sposób niepowodujący utrudnień w ruchu drogowym, co wpłynie na przepustowość na danym skrzyżowaniu(...)”, podziela przekonanie, że wprowadzenie omawianej organizacji ruchu niewątpliwie znacząco pogorszyłoby bezpieczeństwo w ruchu drogowym na terenie miasta Olsztyna.

            Pomimo wykazanych powyżej naruszeń prawa, przekroczenia uprawnień przez zarządzającego ruchem drogowym, zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego wskazanych w powołanej wyżej opinii Komendanta Miejskiego Policji, wiodące znaczenie w niniejszej sprawie ma konieczność zapewnienia w Olsztynie ruchu tranzytowego, także w kontekście dostępności do całej sieci dróg publicznych Województwa, którego miasto Olsztyn jest znaczącą częścią.

            Wprowadzenie zmiany organizacji ruchu, w wersji przedstawionej przez organ zarządzający ruchem, spowodowałaby całkowite zamknięcie miasta Olsztyn dla ruchu tranzytowego w ciągu drogi krajowej nr 16 dla pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 30 ton a w ciągu drogi krajowej nr 51 dla pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 18 ton.

Wprowadzenie powyższych ograniczeń pozostaje w kolizji z przepisami powszechnie obowiązującymi. Zgodnie bowiem z treścią art. 41 ust.1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, dopuszcza na drogach publicznych ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 tony, co znajduje zastosowanie do drogi krajowej nr 16, natomiast w odniesieniu do drogi krajowej nr 51 stosować należy przepisy Rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiejz dnia 6 września 2012r. w sprawie wykazu dróg krajowych oraz dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t, oraz wykazu dróg krajowych, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 8 ton, które dopuszczają na omawianej drodze ruch pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi napędowej do 10 ton .Uwzględniając powyższe oraz biorąc pod uwagę wymienione na wstępie przepisy ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem, wprowadzone niniejszym pismem nakazy znajdują uzasadnienie faktyczne i prawne.

 
Do wiadomości:

1.        Wojewódzki Komendant Policji w Olsztynie

2.        Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego w Olsztynie

3.        Dyrektor Oddziału GeneralnejDyrekcjiDrógKrajowychiAutostrad w Olsztynie

4.         Miejski Komendant Policji w Olsztynie

5.        Komendant Straży Miejskiej w Olsztynie

6.        Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Olsztynie

7.        Warmińsko - Mazurskie Zrzeszenia  Przewoźników Drogowych w Olsztynie

Podmiot udostępniający informację:
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie

Osoba odpowiedzialna za treść: Grzegorz Florczak
Data modyfikacji: 2013/03/01 12:08:55
Redaktor wprowadzający: Urszula Kalinowska