UWAGA!
Wersja historyczna z 2017/11/16 11:47:23 GMT+1.  Powrót do wersji aktualnej

Warmińsko - Mazurski
Urząd Wojewódzki w Olsztynie
jednostka sektora finansów publicznych

szukaj >

bip_logo_pl
odstep

Sprawozdanie za rok 2007

 

SKARGI I WNIOSKI

 

GW.I.

0557

ANALIZY

SPRAWOZDANIA

 

WYK. ST. INSPEKTOR

JOLANTA KOSZCZAŁ

 

 

Analiza przyjmowania i załatwiania skarg i wniosków w 2007r. rozpatrzonych przez Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki łącznie z delegaturami zamiejscowymi oraz przez jednostki podporządkowane Wojewodzie.

 

 

Informacja niniejsza zawiera omówienie wpływu, problematyki i sposobu rozpatrzenia skarg, wniosków, petycji i listów nadesłanych przez obywateli do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego i Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2007r.

Skargi i wnioski były rozpatrywane i załatwiane w trybie określonym w Dziale VIII Kodeksu postępowania administracyjnego. Natomiast w przypadku listów i petycji, których trybu załatwienia Kodeks nie reguluje, Urząd stosował odpowiednio przepisy Kpa, rozpatrując i załatwiając je podobnie jak skargi i wnioski, zarówno pod względem terminowości, jak też udzielania odpowiedzi bądź podejmowania interwencji w poruszonych w nich sprawach.

Analiza została opracowana w oparciu o sprawozdania złożone przez poszczególne wydziały i jednostki podporządkowane Wojewodzie oraz dokumentację będącą w zasobach Oddziału Interwencji i Spraw Organizacyjnych tut. Urzędu.

Część nadesłanej korespondencji to listy o charakterze ogólnym, które dotyczyły spraw społecznych i gospodarczych. Zawierały one różnorodne, w tym również krytyczne uwagi, a także rady i wskazówki oraz komentarze do bieżących wydarzeń w kraju, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji materialnej i mieszkaniowej społeczeństwa.

W 2007r. do Urzędu Wojewódzkiego łącznie z delegaturami zamiejscowymi wpłynęło 380 skarg i wniosków. We własnym zakresie załatwiono 194, przekazano do rozpatrzenia według właściwości 187. Ogólna liczna skarg i wniosków złożonych w Urzędzie Wojewódzkim w porównaniu z 2006r. zmniejszyła się o 2,8 %.

Głównym źródłem skarg było niezadowolenie z funkcjonowania organów samorządów terytorialnych, ich jednostek organizacyjnych w szczególności ośrodków pomocy społecznej i spółek zarządzających zasobem mieszkaniowym. Skargi w głównej mierze dotyczyły zbyt małych, zdaniem skarżących, środków przeznaczanych na pomoc potrzebującym, jak również procedur związanych z ich przyznawaniem i przekazywaniem. Znaczną część skarg stanowiła problematyka zanieczyszczania środowiska oraz nierealizowania zadań własnych gminy w postaci ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Pozostałe skargi dotyczyły działalności organów stanowiących samorządów terytorialnych, wywiązywania się z realizacji zadań własnych przez samorządy terytorialne, a w szczególności gospodarki nieruchomościami, sprawami z zakresu gminnego budownictwa mieszkaniowego, porządku publicznego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę a także  gminnych dróg.  Wyjaśnianiem podnoszonych w nich zarzutów zajmowały się poszczególne wydziały merytoryczne tut. Urzędu i jego Oddziały w Elblągu i Ełku oraz Oddział Interwencji i Spraw Organizacyjnych.

Wnoszono również skargi na działalność administracji rządowej w województwie. Część dotyczyła pracowników Urzędu Wojewódzkiego oraz sposobu prowadzenia postępowań administracyjnych przez organy wojewódzkiej administracji zespolonej. Wszystkie były wnikliwie i szczegółowo wyjaśniane. Przeprowadzone postępowania wyjaśniające przez Wydział Organizacyjno-Administracyjny potwierdziły część stawianych zarzutów.

Do 3 jednostek podporządkowanych Wojewodzie wpłynęło 12 skarg, z których 10 załatwiono we własnym zakresie. Dotyczyły one w przypadku W.-M. Centrum Zdrowia Publicznego organizacji i dostępności do świadczeń opieki zdrowotnej na rzecz osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowia, odmowy potwierdzenia skierowania na leczenie uzdrowiskowe przez W-M Odział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia, w sprawie dzierżawy pomieszczeń szpitalnych przez zakłady usług pogrzebowych (trzy sprawy), niewłaściwe postępowanie lekarza zespołu wyjazdowego wobec pacjentki, nieprawidłowości w postępowaniu personelu medycznego oraz organizacji pracy placówek medycznych. Część zarzutów potwierdziła się. Do Państwowej Straży Rybackiej wpłynęły trzy skargi dotyczące sposobu przeprowadzenia czynności kontrolnych przez strażników PSR w Olsztynie . W toku czynności wyjaśniających ustalono, że skargi są bezzasadne. Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Elblągu rozpatrzył dwie skargi w sprawie prowadzenia postępowania dotyczącego wydania orzeczenia o niepełnosprawności.

W 2007r. w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim przyjęto bezpośrednio w sprawach skarg i wniosków 157 interesantów, w tym przez kierownictwo 14, którym udzielono stosownych wyjaśnień, porad i informacji. Pracownicy tut. Urzędu przyjęli również kilkadziesiąt skarg i opinii telefonicznych od obywateli, dotyczących spraw indywidualnych, lokalnych bądź o charakterze ogólnym. Wszystkie sprawy załatwiono niezwłocznie, stosownie do przepisów Kpa. Część przyjęto do protokołu nadając im właściwy bieg administracyjny, część wyjaśniano na miejscu, przedstawiając aktualnie obowiązujące przepisy prawne oraz wskazując organ właściwy.

Niniejsza informacja ze względu na swój syntetyczny charakter nie oddaje w całej pełni skali i głębi problemów, z jakimi w 2007r. zwracali sie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego autorzy skarg, wniosków, petycji i listów.


Załącznik nr 1b

 

Zestawienie sposobu załatwienia skarg i wniosków w 2006r.

 

 

Lp

 

Wyszczegól-nienie:

- wydziały urzędu z delegaturami;

- jednostki podporządkowane.

 

Załatwiono w okresie sprawozdawczym

Sposób załatwienia

(z rub. 5)

 

 

Przetermi-nowano

(ogółem z rubr. 4 i 5)

 

Ogó-łem

(4+5)

w tym

 

Pozy-tywny

 

Nega-tywny

 

Inny

 

Przekazano wg właściwości

 

Załatwiono we własnym zakresie

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

1.

 

Gabinet Wojewody

106

62

44

5

-

39

5

2.

 

Organizacyjno-Administra-cyjny

17

-

17

3

14

-

-

3.

Polityki Społecznej

52*

32

21

5

14**

2

1***

4.

 

Nadzoru i Kontroli

55

14

41

30

10

1

-

5.

 

 

Infrastruktury i Geodezji oraz Wojewódzki Inspektor Nadzoru Geodezyjnego i Kartografice-nego

94+30

66+3

28+27

7

6

15+27

1***

6.

Środowiska              i Rolnictwa

21

10

11

1

2

8

-

7.

 

 

Spraw Obywatelskich  

i Cudzoziemców

5

-

5

2

-

3

-

8.

Pozostałe wydziały

-

-

-

-

-

-

-

 

RAZEM

380****

187

194

53

46

95

7

JEDNOSTKI PODPORZĄDKOWANE

1.

W-M Centrum Zdrowia Publicznego

7

2

5

4

-

1

-

2.

Państwowa Straż Rybacka

3

-

3

-

3

-

-

3.

Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Elblągu

2

-

2

-

-

2

-

5.

Pozostałe jednostki podporządkowane

-

-

-

-

-

-

-

 

RAZEM

12

2

10

4

3

3

2

 

 

*- w tym jeden wniosek rozpatrzony przez wydz. PS tut. Urzędu

  -1 skargę przekazano wg właściwości oraz rozpatrzono we własnym zakresie przez oddział PS w Elblągu

**-2 skargi, które wpłynęły w 2007r. w Delegatury w Ełku zarejestrowano pod numerami 166/06 i 282/06 

***- pracownik wydziału otrzymał skargę po upływie siedmiodniowego terminu obowiązującego do przekazania, w związku z czym skarga została przekazana do organu właściwego z uchybieniem terminu

**** - łączna ilość spraw rozpatrzonych przez W-M Urząd Wojewódzki w Olsztynie wraz z Delegaturami zamiejscowymi (380) różni się od ilości skarg i wniosków zarejestrowanych w Centralnym Rejestrze Skarg i Wniosków (229), ponieważ są skargi, które zawierają więcej niż jeden zarzut wobec czego rozpatrywane są przez dwa a niejednokrotnie i przez trzy wydziały bądź przez wydziały i dodatkowo przesłane według właściwości.

Powyższa różnica spowodowana jest również tym, że wydziały nie wszystkie sprawy rozpatrywane trybem skargowym zarejestrowały w CRS, co winny uczynić zgodnie z obowiązkiem wynikającym z zarządzenia nr 54 Wojewody W-M z dnia 14 kwietnia 2004r.  W celu zapobieżenia tej sytuacji ponownie zostanie skierowane pismo do dyrektorów poszczególnych wydziałów celem zobligowania pracowników do rejestracji skarg przed ich rozpatrzeniem, zgodnie z uregulowaniem zawartym w powyższym zarządzeniu.


Zał. nr 2b

 

Zestawienie skarg i wniosków załatwionych w 2006r. ( z rubryki 5 załącznika nr 1b) według problematyki

 

Lp

Problematyka

Wydziały Urzędu Wojewódzkiego,

Jednostki podporządkowane

Razem

1

2

3

4

I.

 

Gabinet Wojewody

44

1.

stosunki cywilno-prawne obywateli

6

 

2.

działalność organów jednostek samorządu terytorialnego

23

 

3.

gospodarka nieruchomościami komunalnymi

8

 

4.

Grzywna nałożona za brak ważnego biletu

MPK

1

 

5.

sprawa niewypłaconego stypendium

1

 

6.

wniosek w sprawie ulepszenia i usprawnienia pracy sadów

1

 

7.

rekompensata za mienie zabużańskie

1

 

8.

odholowanie pojazdu po wypadku

1

 

9.

 brak odpowiedzi-niewłaściwy adresat

1

 

10.

woda pitna niezdatna do spożycia - PSSE

1

 

II.

 

Wydział Organizacyjno-Administracyjny

17

1.

brak odpowiedzi na skargę

1

 

2.

brak działań, bezczynność

2

 

3.

zaniedbania i nienależyte wykonanie zadań

3

 

4.

niezadowolenie ze sposobu załatwienia sprawy przez Dyrektora lub pracownika Wydziału

4

 

5.

 

 

6.

 

7.

 

Niezadowolenie z rozstrzygnięcia postępowania lub wniosku

 

niewłaściwe zachowanie pracownika

 

dyskryminacja i mobbing przez przełożonego

2

 

 

3

 

2

 

 

III.

 

 

Wydział Polityki Społecznej

 

21

1.

działalność ośrodków pomocy społecznej

10

 

2.

działalność domów pomocy społecznej

3

 

3.

świadczenia rodzinne i zaliczki alimentacyjne

5

 

4.

działalność środowiskowych domów samopomocy

2

 

5.

działalność zakładu opieki zdrowotnej

1

 

IV.

 

Wydział Nadzoru i Kontroli

41

1.

skargi na wykonywanie zadań lub działalność organów samorządu terytorialnego

41

 

 

 

 

----

----

V.

 

Wydział Infrastruktury      i Geodezji

55

1.

w zakresie komunikacji i infrastruktury

7

 

2.

w zakresie gospodarki nieruchomościami

5

 

3.

w zakresie geodezji i kartografii

35

 

4.

 

5.

6.

7.

w zakresie nadzoru i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych

w zakresie administracji architektoniczno-budowlanej

w zakresie gospodarki przestrzennej

Delegatura w Elblągu

1

7

 

 

3

1

 

VI.

 

Wydział Środowiska i Rolnictwa

11

1.

zagadnienia związane z gospodarką wodno-ściekową

2

 

2.

zagadnienia związane z ochroną przyrody

4

 

3.

Zagadnienia związane z zapobieganiem szkodom w środowisku i ich naprawie

1

 

4.

zagadnienia związane z uciążliwą lokalizacją obiektów

2

 

5.

Wykonywanie czynności kontrolnych przez pracowników Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska i Państwowej Straży Rybackiej

2

 

 

VII.

 

 

Wydział Spraw Obywatelskich                     i Cudzoziemców

 

5

1.

sprawy meldunkowe

3

 

2.

sprawy paszportowe

2

 

 

 

 

WYDZIAŁY RAZEM

 

 

194

 

 

JEDNOSTKI PODPORZĄDKOWANE

 

I.

 

Wojewódzki Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Elblągu

2

1.

problematyka społeczna dotycząca  prowadzenia postępowania dotyczącego wydania orzeczeń o stopniu niepełnosprawności

2

 

II.

 

Państwowa Straż Rybacka

3

1.

 

 

2.

 

III.

 

 

1.

 

2.

 

3.

 

4.

 

5.

problematyka z zakresu kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia

 

kodeks postępowania karnego

 

 

 

na organizację i dostępność do świadczeń

odmowa potwierdzenia skierowania na leczenie uzdrowiskowe przez NFZ

dzierżawa pomieszczeń szpitalnych na usługi pogrzebowe

prowadzenie usług pogrzebowych na terenie  ZOZ w Szczytnie

niewłaściwe postępowanie lekarza zespołu wyjazdowego wobec pacjentki

 

1

 

2

 

W-M centrum Zdrowia Publicznego

 

1

 

1

 

1

 

1

 

1

 

 

 

 

 

5

 

 

JEDNOSTKI PODPORZĄDKOWANE RAZEM

10

 

 


 

Załącznik nr 3b

 

Zestawienie przyjęć interesantów w ramach skarg i wniosków w 2007r.

 

 

 

 

 

Lp.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wyszczególnienie

 

 

Ilość przyjętych interesantów

  

Ogółem

 

W tym przez kierownictwo jednostki organizacyjnej

1

2

3

4

 

1.

 

 

 

Wydziały Urzędu Wojewódzkiego

GW

ŚR

PS

IG

 

 

 

 78*

 14

   6

 59

 

 

 

----

14

----

----

 

 

1a.

 

Oddziały Wydziałów UW w Delegaturach

 

-----------------

 

--------------------------

 

2.

 

Jednostki Podporządkowane

 

 

------------------

 

--------------------------

 

 

 

Razem:

 

157

 

14

 

*W tym załatwione interwencje telefoniczne - interesanci pouczeni, gdzie winni się zwrócić w przedmiotowej sprawie lub sporządzona notatka służbowa i sprawa przesłana do organu właściwego.

  

Podmiot udostępniający informację:
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie

Osoba odpowiedzialna za treść:
Data modyfikacji: 2008/03/27 11:27:29
Redaktor wprowadzający: główny administrator serwisu