UWAGA!
Wersja historyczna z 2008/12/08 10:54:02 GMT+1.  Powrót do wersji aktualnej

Warmińsko - Mazurski
Urząd Wojewódzki w Olsztynie
jednostka sektora finansów publicznych

szukaj >

bip_logo_pl
odstep
Wydawanie paszportów i dokonywanie w nich zmian

 

Wydawanie paszportów i dokonywanie w nich zmian

Postępowanie prowadzi i informacji udziela:

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców

Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie

Al. M.J. Piłsudskiego 7/9

10-575 Olsztyn

Dyrektor wydziału:

Agnieszka Boczkowska, sekretariat  tel. (089) 523-23-62

Zastępca dyrektora:

Barbara Bierniak  tel. (089) 523-24-95

Pracownicy wydziału:

Przyjmowanie wniosków paszportowych:

Adriana Być - inspektor – stanowisko A tel. (089) 523-25-63

Beata Łęczycka – inspektor – stanowisko B tel. (089) 523-23-64

Irena Szymczuk - starszy inspektor – stanowisko C tel. (089) 523-22-18

Hanna Wiśniewska - inspektor – stanowisko D tel. (089) 523-22-63

Bożenna Nowak - starszy inspektor- stanowisko E tel. (089) 523-27-04

Wydawanie paszportów:

Barbara Sobolewska – inspektor – tel. (089) 523-27-72

Paulina Sawicz – inspektor- tel. (089) 523-26-31

Dąbkowska Anna – inspektor – tel. (089) 523-26-31

 

Informację można uzyskać w kancelarii paszportowej pok. nr 29

tel. (089) 523-23-68 , fax (089) 523-65-30 lub infolinia paszportowa 0 662 455 922

Składanie wniosków pokój nr 20

Wydawanie paszportów pokój 18

poniedziałek od 10 00 do 17 30

wtorek – piątek od 8 00 do 15 00

 

Delegatury urzędu w województwie:

Elbląg

Postępowanie prowadzi i informacji udziela:

Delegatura Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Elblągu

ul. Wojska Polskiego 1/3

Kierownik oddziału w Elblągu:

Elżbieta Jarocka  tel. (055) 237-45-59, fax (055) 233-56-59, e-mail: ejarocka@uw.olsztyn.pl

Pracownicy wydziału:

Przyjmowanie wniosków paszportowych:

Dorota Kalwas – inspektor- tel. (055) 237-45-55

Beata Trzonek – starszy inspektor – tel. (055) 237-45-50

Wydawanie paszportów:

Irena Lasota – inspektor – tel. (055) tel. 237-45-22

Beata Wołyniec – inspektor – tel. (055) tel. 237-45-70

przyjmowanie wniosków pokój nr 46, tel. 0-55 233-70-01 w. 2390

wydawanie paszportów pokój nr 44, tel. 0-55 233-70-01 w. 2286

poniedziałek od 10 00 do 17 30

wtorek – piątek od 8 00 do 15 00

Ełk

Postępowanie prowadzi i informacji udziela:

Delegatura Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Ełku

ul. Mickiewicza 15

 

Kierownik oddziału w Ełku

Barbara Tyszkiewicz tel. (087)621-17-56, e-mail: bassos@uw.olsztyn.pl,

sekretariat e-mail: elk@uw.olsztyn.pl

Pracownicy delegatury:

Przyjmowanie wniosków paszportowych:

Jadwiga Korenkiewicz – starszy inspektor – tel. (087) 610-99-27

Danuta Laskowska – inspektor – tel. (087) 610-99-27

Paulina Kulenko – inspektor  -  tel. (087) 610-99-27

Wydawanie paszportów:

Wanda Tuzinowska – starszy inspektor – tel. (087) 621-17-51

Paulina Ciszewska – inspektor - tel. (087) 621-17-51

przyjmowanie wniosków pokój nr 8 i 9, tel. 0-87 610-99-27

wydawanie paszportów pokój nr 7, tel. 0-87 621-17-51

poniedziałek od 10 00 do 17 30

wtorek – piątek od 8 00 do 15 00

 

Samodzielne stanowiska pracy – terenowe punkty przyjmowania wniosków o dokumenty paszportowe i wydawania paszportów:

 
Bartoszyce
 
Postępowanie prowadzi i informacji udziela:
Samodzielne stanowisko pracy – terenowy punkt przyjmowania wniosków o dokumenty paszportowe i wydawania paszportów w Bartoszycach:
Starostwo Powiatowe ul. Grota Roweckiego 1
 
Pracownik punktu przyjmowania wniosków paszportowych:
Katarzyna Awgul - inspektor 
Marlena Biernacka - inspektor 
 
przyjmowanie wniosków pokój nr 6, tel. 0-89 761-00-12

poniedziałek  1100 - 1430

wtorek - piątek  900 - 1230

 
Giżycko
 
Postępowanie prowadzi i informacji udziela:
Samodzielne stanowisko pracy – terenowy punkt przyjmowania wniosków o dokumenty paszportowe i wydawania paszportów w Giżycku:
Urząd Miasta al. 1 Maja 14
 
Pracownik punktu przyjmowania wniosków paszportowych:
Grażyna Miruć – inspektor
Marta Niewińska - inspektor

 

przyjmowanie wniosków pokój nr 4B, tel. 0-87 73-24-163

wtorek – czwartek od 9 00 do 14 00
 

WYMAGANE DOKUMENTY

Dokumenty wymagane przy składaniu wniosku o wydanie w kraju paszportu (także paszportu tymczasowego):

1.      wypełniony wniosek o wydanie dokumentu paszportowego;

2.      dwie jednakowe fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy na jednolitym jasnym tle, mające dobrą ostrość oraz pokazujące wyraźnie oczy i twarz od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70 – 80 % fotografii; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrząc na wprost z otwartymi oczami, nie przesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

UWAGA: fotografia musi być kolorowa!

3.      odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia oryginał dokumentu – w przypadku ubiegania się o wydanie paszportu po raz pierwszy, jeżeli nie jest możliwe ustalenie tożsamości osoby ubiegającej się o paszport na podstawie innych dokumentów;

4.      odpis skrócony aktu małżeństwa oryginał, jeżeli osoba ubiega się o wydanie paszportu zawarła związek małżeński za granicą,

5.      pisemny wniosek przedstawiciela ustawowego lub ustanowionego przez sąd opiekuna – jeżeli o paszport ubiega się osoba nie posiadająca zdolności do czynności prawnych;

6.      pisemna zgoda rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów, albo jednego z rodziców, gdy z orzeczenia sądu wynika, że prawo decydowania w sprawie wydania paszportu małoletniemu nie przysługuje drugiemu z rodziców, albo orzeczenia sądu rodzinnego, o którym mowa w art. 13 ust. 1 ustawy, w przypadku braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności uzyskania zgody jednego lub obojga rodziców;

7.      Osoba ubiegająca się o wydanie paszportu przedstawia do wglądu dowód osobisty lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo polskie;

8.      Osoba posiadająca ważny paszport winna przedłożyć go przy składaniu wniosku o wydanie nowego dokumentu paszportowego w celu ustalenia opłaty oraz rozliczyć ten paszport w chwili odbioru nowego dokumentu paszportowego.

9.      Złożenie wniosku o wydanie dokumentu paszportowego oraz odbiór dokumentu paszportowego następuje osobiście - art. 15 ust. 1 ustawy o dokumentach paszportowych. Obecność małoletniego lub osoby ubezwłasnowolnionej jest wymagana przy składaniu wniosku o wydanie dla nich dokumentu paszportowego - art. 15 ust. 2 ustawy o dokumentach paszportowych.

10.  dowód uiszczenia opłaty paszportowej.

 


* Złożenie wniosku o wydanie dokumentu paszportowego oraz odbiór dokumentu paszportowego następuje osobiście - art. 15 ust.1 ustawy o dokumentach paszportowych.

 
Obecność małoletniego lub osoby ubezwłasnowolnionej jest  wymagana przy składaniu wniosku o wydanie dla nich dokumentu paszportowego - art. 15 ust. 2 ustawy o dokumentach paszportowych
.

OBOWIĄZUJĄCE OPŁATY

Wpłaty można dokonać:

·          do kasy Urzędu Wojewódzkiego;

·          lub na rachunek bankowy:

Warmińsko – Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie

Wydział Finansów i Budżetu

NBP 0/0 w Olsztynie

Nr konta 31101013970032902231000000

Przedział wiekowy

Opłata

50 % ulgi w opłacie za okazaniem dokumentu uprawniającego

Zawiniona utrata lub zniszczenie ważnego paszportu powoduje podwyższenie opłaty
o 200 %

Ważność paszportu

Podwyższona opłata od opłaty podstawowej

Podwyższona opłata dla osób korzystających z ulgi

0-5 lat

30 zł

-

90 zł

-

12 miesięcy

5-7 lat

30 zł

-

90 zł

-

5 lat

7-13 lat

60 zł

30 zł

180 zł

90 zł

5 lat

13-70 lat

140 zł

70 zł

420 zł

210 zł

10 lat

Powyżej 70 lat

Bezpłatnie

-

-

-

10 lat

 

USTAWA Z DNIA 13 LIPCA 2006 R. O DOKUMENTACH PASZPORTOWYCH PRZEWIDUJE:

1.      Ulgę w opłacie 50 % za wydanie paszportu:

  • emerytom, rencistom, osobom niepełnosprawnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz.776, z późn. zm.), a także współmałżonkom tych osób, pozostających na ich wyłącznym utrzymaniu;
  • osobom przebywającym w domach pomocy społecznej lub w zakładach opiekuńczych albo korzystającym z pomocy społecznej w formie zasiłków stałych;
  • kombatantom i innym osobom, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (Dz. U. Z 2002 r. Nr 42, poz. 371, z późn. zm.);
  • uczniom i studentom.

UWAGA: W razie zbiegu tytułów uprawniających do ulgi w opłacie za wydanie paszportu przysługuje tylko jedna ulga w opłacie.

2.      Opłaty za wydanie paszportu nie pobiera się od:

  • osób, które w dniu złożenia wniosku o wydanie paszportu mają ukończone 70 lat;
  • osób o których mowa w art. 1 pkt 2, jeżeli ich wyjazd za granicę następuje w celu długotrwałego leczenia lub w związku z koniecznością poddania się operacji;
  • osób, które złożyły wniosek o wymianę paszportu z powodu jego wady technicznej;
  • żołnierzy wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa, z wyjątkiem żołnierzy zawodowych.

3.      Opłatę za wydanie paszportu obniża się w przypadku wydania nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszportu na skutek wystąpienia jednego z następujących okoliczności:

  • zmiany nazwiska, imienia lub innych danych, które podlegają wpisowi do paszportu;
  • zmiany wyglądu osoby posiadającej paszport, mogącej utrudnić ustalenie jej tożsamości;
  • braku w dotychczasowym paszporcie miejsca na umieszczenie w nim wiz lub stempli poświadczających przekroczenie granicy;

UWAGA! obniżenie opłaty polega na odjęciu od opłaty obowiązującej w dniu złożenia wniosku o nowy paszport jednej dziesiątej części opłaty za każdy pełny rok pozostający do upływu ważności dotychczas posiadanego paszportu – w przypadku paszportu z terminem ważności 10 lat lub jednej piątej – w przypadku wydania paszportu z terminem ważności 5 lat.

4.      Podwyższa się opłatę o 200 % za wydanie nowego paszportu przed upływem terminu ważności dotychczas posiadanego paszport, jeżeli paszport został utracony lub zniszczony z przyczyn zawinionych przez jego posiadacza.

 

DOKUMENTY WYMAGANE PRZY SKŁADANIU WNIOSKU O WYDANIE DOKUMENTU PASZPORTOWEGO DLA OSÓB MAŁOLETNICH

  1. zgoda obojga rodziców lub ustanowionych przez sąd opiekunów albo zgoda jednego z rodziców, gdy z orzeczenia sądu wynika, że prawo decydowania w sprawie wydania paszportu małoletniemu nie przysługuje drugiemu z rodziców;
  2. orzeczenie sądu rodzinnego – w przypadku braku zgodności stanowisk rodziców lub niemożności uzyskania zgody jednego lub obojga rodziców;
  3. wniosek składa jeden rodzic wraz z pisemną zgodą drugiego rodzica poświadczoną za zgodność podpisu przez organ paszportowy lub notarialny;
  4. odpis skrócony aktu urodzenia dziecka;
  5. 2 fotografie – zwrócić należy uwagę na to, aby tło zdjęcia było jednorodne i jasne (bez innych osób w kadrze); dziecko musi mieć zamknięte usta, twarz dziecka nie może być zasłonięta; na fotografii dziecko nie może mieć dodatkowych przedmiotów przy twarzy np. zabawki. Dzieci do 5 roku życia (paszport tymczasowy) mogą mieć zdjęcie nie zawierające cech biometrycznych
  6. dowód uiszczenia opłaty paszportowej .

UWAGA:

  • W imieniu małoletniego wniosek składają rodzice. Na wniosku w ramce pod zdjęciem małoletni który ukończył 13 lat składa podpis .
  • Dzieci niezależnie od wieku muszą być obecne przy składaniu wniosku, a od 13 roku życia odbierają paszport osobiście w obecności przynajmniej jednego z rodziców. Nowa ustawa nie przewiduje wpisu dziecka do paszportu rodziców.

PASZPORTY WYDAWANE MAŁOLETNIEMU:

  • do 5 roku życia małoletni otrzymuje paszport tymczasowy – paszporty tymczasowe ważne są nie dłużej niż przez 12 miesięcy od daty wydania. Opłata wynosi 30 zł;
  • od 5 roku życia do 13 lat – małoletni otrzymuje paszport biometryczny ważny do 5 lat od daty wydania;
  •  powyżej 13 roku życia paszport wydaje się na lat 10.

UWAGA: Małoletniemu przed ukończeniem 5 roku życia na pisemne żądanie rodziców może być wydany paszport biometryczny, którego ważność nie może przekroczyć 5 lat od daty wydania. Opłata 30 zł

 

  

TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY

Termin realizacji wniosku maksymalnie 1 miesiąc, w sprawach szczególnie skomplikowanych do 2 miesięcy (art.35 §3 KPA).

 

STAN REALIZACJI SWOJEGO WNIOSKU MOŻNA SPRAWDZIĆ WCHODZĄC NA STRONĘ 

www.paszporty.mswia.gov.pl/

TU MOŻNA POBRAĆ WZÓR DRUKU:

  • Prośba o wydanie paszportu z pominięciem właściwości miejscowej – wniosek;
  • Wniosek o wydanie dokumentu paszportowego – wniosek;
  • UWAGA! Wniosku o wydanie dokumentu paszportowego NIE MOŻNA WYDRUKOWAĆ ZE STRONY, z racji wymaganej odpowiedniej gramatury i niestandardowych wymiarów papieru.

PODSTAWA PRAWNA:

  • Ustawa o dokumentach paszportowych z dnia 13 lipca 2006 r. (Dz. U. Nr143 poz.1027);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 14 lipca 2006 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów oraz trybu wydawania paszportów, dokumentów wymaganych do ich otrzymania, a także trybu postępowania funkcjonariuszy Straży Granicznej w przypadku ujawnienia w czasie kontroli granicznej wad w paszportach (Dz. U. Nr 130, poz. 904);
  • Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie opłat za wydanie dokumentu paszportowego oraz ich zwrotu (Dz. U. Nr 153, poz. 1091);
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 24 sierpnia 2006 r. w sprawie dokumentów paszportowych oraz trybu postępowania w przypadku ujawnienia fałszerstw lub wad w tych dokumentach oraz w sytuacji ich zniszczenia (Dz. U. Nr 152, poz. 1090);
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity z 2000 r. Dz U. nr 98, poz. 1071 z późn. zm.);

 

  

 

 
 
 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje
Alfred Wenzlawski
tel.(089)52-32-236, fax. (089)53-51-881
e-mail: awenzlaw@uw.olsztyn.pl

Osoba odpowiedzialna za treść: Agnieszka Boczkowska
Data modyfikacji: 2008/10/01 10:58:39
Redaktor wprowadzający: