UWAGA!
Wersja historyczna z 2008/07/01 12:41:54 GMT+2.  Powrót do wersji aktualnej

Warmińsko - Mazurski
Urząd Wojewódzki w Olsztynie
jednostka sektora finansów publicznych

szukaj >

bip_logo_pl
odstep
ZARZĄDZENIE NR 195 Wojewody Warmińsko-Mazurskiego

 

ZARZĄDZENIE NR 195

Wojewody Warmińsko-Mazurskiego 

z dnia 27 czerwca 2008 r.

w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli przez
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie

 

Na podstawie art. 15 pkt 1, 2 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej
w województwie (Dz. U. z 2001 r. Nr 80, poz. 872; Nr 128, poz. 1407; Dz. U. z 2002 r. Nr 37, poz. 329; Nr 41, poz. 365; Nr 62, poz. 558; Nr 89, poz. 804; Nr 200, poz. 1688; Dz. U.
z 2003 r. Nr 52, poz. 450; Nr 137, poz. 1302; Nr 149, poz. 1452; Dz. U. z 2004 r. Nr 33, poz. 287; Dz. U. z 2005 r. Nr 33, poz. 288, Nr 90, poz. 757, Nr 175, poz. 1462) - zarządza się, co następuje:

Rozdział I

                                                                                       Postanowienia ogólne

 

§ 1

Ustala się szczegółowe warunki i tryb przeprowadzania kontroli przez Warmińsko
-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie, zwany dalej „Urzędem”.

 

§ 2

Kontrola ma na celu sprawdzenie i dokonanie oceny badanej działalności według zasad określonych w § 3, a w przypadku ujawnienia nieprawidłowości podjęcie działań zmierzających do ich wyeliminowania.

 

§ 3

 

Kontrolę należy prowadzić przy uwzględnieniu następujących zasad:

  1. legalności działania, tj. wykonywania czynności kontrolnych zgodnie z przepisami prawa,

  2. kompleksowości, tj. dokonywania ustaleń kontrolnych pod kątem wszystkich możliwości i przewidzianych lub wynikających z przepisów prawa kryteriów kontroli, w szczególności legalności, gospodarności, celowości, rzetelności i sprawności organizacyjnej,

  3. podmiotowości, tj. dokonywania ustaleń w zakresie działalności kontrolowanej jednostki (komórki) organizacyjnej,

  4. prawdy materialnej, tj. ustalenia rzeczywistego przebiegu i charakteru badanych zdarzeń i zjawisk w oparciu o wszystkie dostępne źródła dowodowe,

  5. dowodzenia ustaleń kontroli, tj. dokonywania ustaleń kontroli na podstawie dowodów,

  6. rzetelnego dokumentowania kontroli, tj. sporządzania dokumentacji kontrolnej zgodnie ze stwierdzonym stanem faktycznym oraz w wymaganej formie.

 

 

 

 

§ 4

 

Kontrola może być prowadzona jako:

  1. kompleksowa, która obejmuje całokształt działania kontrolowanej jednostki organizacyjnej,

  2. problemowa, która obejmuje wybrane zagadnienia z działalności kontrolowanej jednostki organizacyjnej,

  3. sprawdzająca, której celem jest sprawdzenie wykonania zaleceń i wniosków pokontrolnych,

  4. doraźna, która ma charakter interwencyjny, wynikający z potrzeb pilnego zbadania określonych zdarzeń, i która w razie potrzeby, może przyjąć formę kontroli kompleksowej lub problemowej.

 

§ 5

 

1. System kontroli w Warmińsko-Mazurskim Urzędzie Wojewódzkim obejmuje:

  1. kontrolę wewnętrzną sprawowaną w komórkach organizacyjnych Urzędu,

  2. kontrolę zewnętrzną realizowaną w innych jednostkach organizacyjnych – w zakresie wynikającym z przyznanych Wojewodzie uprawnień kontrolnych.

2. Przepisy rozdziału IV i V niniejszego zarządzenia stosuje się zarówno do kontroli wewnętrznej jak i zewnętrznej, z zastrzeżeniem ust. 3.

3. W przypadku kontroli wewnętrznej nie stosuje się przepisów dotyczących wystąpienia pokontrolnego, a elementy wystąpienia pokontrolnego o których mowa w § 37 ust. 2 należy zawrzeć w protokole kontroli.

 

§ 6

 

Koordynatorem czynności kontrolnych jest Wydział Nadzoru i Kontroli.

 

 

Rozdział II

                      Kontrola wewnętrzna

 

§ 7

 

1. Dyrektor Generalny Urzędu jest odpowiedzialny za zorganizowanie i prawidłowe działanie sytemu kontroli wewnętrznej, a także za należyte wykorzystanie wyników tej kontroli.

 

2. Kontrolę wewnętrzną wykonują w zakresie realizowanych zadań oraz posiadanych uprawnień:

1) Dyrektor Generalny Urzędu, stosownie do odrębnych przepisów, przy pomocy każdorazowo wskazanych dyrektorów wydziałów,

2) dyrektorzy wydziałów i ich zastępcy – w stosunku do pracowników kierowanego wydziału w zakresie wykonywanych przez nich ustalonych czynności i obowiązków,

3) Pełnomocnik Wojewody do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych – w stosunku do pracowników Urzędu w sprawach dotyczących ochrony informacji niejawnych,

4) Główny Księgowy Budżetu Wojewody,

5) inni pracownicy zobowiązani do wykonywania czynności kontrolnych.

 

 

 

§ 8

 

  1. Kontrola wewnętrzna jest sprawowana w postaci:

  1. kontroli wstępnej, która ma na celu zapobieganie niepożądanym lub nielegalnym działaniom; kontrola wstępna obejmuje w szczególności badanie projektów umów, porozumień, decyzji, zarządzeń i innych dokumentów,

  2. kontroli bieżącej, polegającej na badaniu czynności i operacji w toku ich wykonywania, badaniu rzeczywistego stanu rzeczowych i pieniężnych składników majątkowych oraz ich zabezpieczenia, a także badaniu zabezpieczenia baz danych
    i dokumentów,

  3. kontroli następnej, obejmującej badania stanu faktycznego i dokumentów odzwierciedlających czynności i operacje już dokonane.

  1. Na dowód kontroli dokumentu kontrolujący opatruje go podpisem i datą.

 

 

§ 9

 

 

  1. W razie ujawnienia w toku kontroli wstępnej nieprawidłowości, kontrolujący:

  1. zwraca niezwłocznie nieprawidłowe dokumenty właściwym komórkom z wnioskiem o dokonanie zmian i uzupełnień,

  2. odmawia podpisu dokumentów nierzetelnych lub dotyczących operacji sprzecznych z obowiązującymi przepisami, zawiadamia o tym niezwłocznie bezpośredniego przełożonego, który podejmuje decyzje w sprawie dalszego postępowania.

  1. W przypadku ujawnienia nieprawidłowości w toku kontroli, osoba odpowiedzialna za kontrole danego odcinka pracy, jest obowiązana niezwłocznie zawiadomić bezpośredniego przełożonego oraz przedsięwziąć niezbędne kroki zmierzające do usunięcia tych nieprawidłowości.

 

 

§ 10

 

 

  1. W razie ujawnienia czynu uzasadniającego podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, kontrolujący zawiadamia o tym Dyrektora Generalnego Urzędu, jak również zabezpiecza dokumenty i rzeczy mogące stanowić dowód przestępstwa lub wykroczenia.

  2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1 Dyrektor Generalny Urzędu po niezwłocznym zawiadomieniu organów powołanych do ścigania przestępstw lub wykroczeń, jest obowiązany:

  1. ustalić, jakie warunki i okoliczności umożliwiły popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, albo sprzyjały ich popełnieniu,

  2. zbadać, czy przestępstwo lub wykroczenie wiązało się z zaniedbaniem obowiązków przez osoby powołane do wykonywania tych obowiązków oraz w razie potrzeby przedsięwziąć środki organizacyjne w celu zabezpieczenia powstawaniu podobnych zaniedbań w przyszłości.

 

 

 

 

Rozdział III

Kontrola zewnętrzna

 

§ 11

 

Kontrola zewnętrzna wykonywana jest w szczególności w odniesieniu do:

  1. jednostek organizacyjnych podporządkowanych lub nadzorowanych przez Wojewodę,

  2. służb, inspekcji i straży wchodzących w skład rządowej administracji zespolonej,

  3. przedsiębiorstw, dla których Wojewoda jest organem założycielskim,

  4. jednostek samorządu terytorialnego i innych samorządów w zakresie wykonywania przez nie zadań administracji rządowej oraz wykorzystania dotacji na zadania własne, a także w zakresie innym, jeżeli przepisy szczególne tak stanowią,

  5. innych podmiotów, jeżeli obowiązek prowadzenia kontroli wynika z przepisów prawa, zawartych umów lub porozumień.

 

§ 12

 

Realizację zadań kontroli zewnętrznej zapewniają w zakresie swojej właściwości dyrektorzy wydziałów, kierownicy inspekcji działający w ramach wydziałów Urzędu pod kierownictwem Wojewody lub Wicewojewody.

 

§ 13

 

Do obowiązków dyrektorów wydziałów oraz kierowników inspekcji działających w ramach wydziałów Urzędu należy:

  1. zapewnienie realizacji zadań kontrolnych określonych w przepisach prawa,

  2. nadzór nad terminową realizacją kontroli oraz nad prawidłowym sporządzeniem protokołów, informacji z kontroli oraz wystąpień pokontrolnych,

  3. podejmowanie działań mających na celu zapewnienie pełnej skuteczności postępowania kontrolnego, zwłaszcza w zakresie realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych,

  4. zapewnienie właściwego przechowywania dokumentacji z kontroli,

  5. przedkładanie kierownictwu Urzędu informacji i analiz na podstawie ustaleń z przeprowadzonych kontroli, niezbędnych do sprawnego i efektywnego zarządzania i administrowania we współpracy z Oddziałem audytu i kontroli Wydziału Nadzoru
    i Kontroli.

§ 14

 

  1. W razie ujawnienia w toku kontroli zewnętrznej czynu uzasadniającego podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia albo czynu mogącego stanowić naruszenie dyscypliny finansów publicznych, dyrektor wydziału odpowiedzialny za realizację kontroli, przygotowuje na podpis Wojewody bądź Wicewojewody projekt zawiadomienia do organu powołanego do ścigania przestępstw lub wykroczeń bądź do rzecznika dyscypliny finansów publicznych.

  2. Zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych może również podpisać osoba upoważniona przez Wojewodę.

  3. Zapisy ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku wynikającego z przepisów szczególnych obowiązku powiadomienia innego organu.

 

 

 

Rozdział IV

Planowanie, przygotowanie i przeprowadzanie kontroli

 

 

§ 15

 

  1. Kontrole prowadzi się na podstawie Rocznego planu działalności kontrolnej Urzędu, zwanego dalej „Planem kontroli”, którego projekt na podstawie planów kontroli poszczególnych wydziałów Urzędu opracowuje Wydział Nadzoru i Kontroli i po zaopiniowaniu przedstawia za pośrednictwem Dyrektora Generalnego Urzędu Wojewodzie celem zatwierdzenia.

  2. Plan kontroli dyrektorzy wydziałów składają do Wydziału Nadzoru i Kontroli w terminie do dnia 30 października każdego roku.

  3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach plan kontroli można przekazać w terminie późniejszym, umożliwiającym jednak wykonanie przez Wydział Nadzoru i Kontroli obowiązków określonych w ust. 1.

  4. W razie potrzeby, niezależnie od planów kontroli, Wojewoda, Wicewojewoda lub Dyrektor Generalny Urzędu, w zakresie swojej właściwości, mogą zarządzić kontrolę doraźną.

 

§ 16

 

  1. Przy opracowywaniu Planu kontroli uwzględnia się w szczególności:

  1. zadania wynikające z przepisów prawa,

  2. wyniki wcześniejszych kontroli,

  3. wyniki badań i analiz określonych problemów oraz skarg i wniosków,

  4. informacje pochodzące od organów państwowych i samorządowych oraz organizacji i stowarzyszeń pozarządowych, a także pochodzące ze środków komunikacji społecznej.

2. W rocznym planie kontroli określa się:

1) jednostki lub komórki organizacyjne przewidziane do kontroli,

2) formę kontroli,

3) cel, przedmiot i zakres kontroli,

4) przewidywane terminy rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

5) inne elementy określone odrębnymi przepisami.

 

§ 17

 

  1. Kontrole mogą być prowadzone jednoosobowo lub przez zespół kontrolny.

  2. Zespół kontrolny powołuje dyrektor wydziału wyznaczając koordynatora zespołu, który organizuje pracę zespołu i odpowiada za terminowe przeprowadzenie kontroli.

 

§ 18

 

1. Kontrole mogą być również prowadzone wspólnie przez pracowników kilku wydziałów.

  1. W przypadku kontroli o których mowa w ust. 1 zespół kontrolny powołuje Wojewoda, Wicewojewoda lub Dyrektor Generalny Urzędu. Koordynatorem tych kontroli jest pracownik Oddziału audytu i kontroli w Wydziale Nadzoru i Kontroli, do zadań którego w tym zakresie należy:

  1. ustalenie składu osobowego zespołu kontrolnego w porozumieniu z dyrektorami odpowiednich wydziałów,

  2. przygotowanie upoważnień do kontroli,

  3. sporządzenie programu kontroli,

  4. organizowanie pracy zespołu oraz nadzór nad terminowym prowadzeniem kontroli,

  5. przygotowanie protokołu kontroli na podstawie ustaleń zawartych w cząstkowych protokołach sporządzonych przez członków zespołu kontrolnego,

  6. opracowanie projektu wystąpienia pokontrolnego w oparciu o wnioski i zalecenia przedstawione przez członków zespołu kontrolnego.

 

§ 19

 

  1. W przypadku kontroli kompleksowej oraz kontroli, o której mowa w § 18 ust. 1 sporządza się program kontroli.

  2. Program kontroli może być również sporządzony dla kontroli problemowej, doraźnej lub sprawdzającej.

  3. Program kontroli zatwierdza dyrektor odpowiedniego wydziału, kierownik inspekcji działający w ramach wydziału Urzędu w zakresie swojego działania, a w przypadku kontroli, o których mowa w § 18 ust. 1 – dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli.

  4. Program kontroli powinien w szczególności określać:

  1. jednostkę kontrolowaną,

  2. cel kontroli,

  3. imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe kontrolujących ze wskazaniem koordynatora kontroli,

  4. zagadnienia objęte badaniem kontrolnym,

  5. okres poddany kontroli,

  6. termin przeprowadzenia kontroli, a w razie potrzeby inne założenia organizacyjne,
    a także wskazówki metodyczne.

 

§ 20

 

  1. Kontrolę przeprowadza kontrolujący na podstawie pisemnego, imiennego upoważnienia zawierającego:

  1. numer i datę wydania upoważnienia,

  2. podstawę prawną wydania upoważnienia,

  3. imię, nazwisko, stanowisko służbowe, nazwę wydziału oraz numer dowodu osobistego lub numer legitymacji służbowej kontrolującego,

  4. nazwę jednostki kontrolowanej,

  5. przedmiot, zakres i rodzaj kontroli,

  6. termin ważności upoważnienia.

  1. W szczególnie uzasadnionych przypadkach upoważnienie do kontroli może nie zawierać wszystkich elementów wymienionych w ust. 1.

  2. Kontrola wewnętrzna realizowana w ramach Urzędu może być przeprowadzona na podstawie ustnego polecenia Dyrektora Generalnego Urzędu bez konieczności posiadania pisemnego upoważnienia.

§ 21

 

Do przeprowadzenia kontroli upoważnia Wojewoda, Wicewojewoda bądź Dyrektor Generalny Urzędu – zgodnie z podziałem zadań i kompetencji określonym w Regulaminie Urzędu.

 

 

§ 22

 

  1. Kontrolujący podlega wyłączeniu od udziału w kontroli, jeżeli wyniki kontroli mogą dotyczyć jego praw lub obowiązków, praw lub obowiązków jego małżonka lub osoby pozostającej z nim faktycznie we wspólnym pożyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia bądź osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

  2. Kontrolujący może być wyłączony również w razie stwierdzenia innych przyczyn, które mogą mieć wpływ na bezstronność jego postępowania.

  3. O wyłączeniu kontrolującego rozstrzyga z urzędu lub na wniosek kontrolującego albo kierownika jednostki kontrolowanej Wojewoda lub Dyrektor Generalny Urzędu.

 

§ 23

 

  1. Kontrola jest przeprowadzana w jednostce kontrolowanej w czasie wykonywania jej zadań, a jeżeli wymaga tego dobro kontroli – również w dniach wolnych od pracy i poza godzinami pracy.

  2. Kontrola lub poszczególne jej czynności mogą być przeprowadzane w razie potrzeby, również w siedzibie kontrolującego.

  3. Kontrolujący jest zobowiązany do przestrzegania przepisów o postępowaniu
    z materiałami i dokumentami zawierającymi informacje niejawne.

 

§ 24

 

    1. Dyrektor odpowiedniego wydziału z upoważnienia Wojewody zawiadamia w formie pisemnej kierownika jednostki kontrolowanej o terminie i zakresie planowanej kontroli.

    2. W przypadku kontroli o których mowa w § 18 ust. 1 kierownika jednostki kontrolowanej
      o terminie i zakresie planowanej kontroli zawiadamia z upoważnienia Wojewody dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli.

    3. W szczególnie uzasadnionych przypadkach powiadomienie może przybrać inną formę
      ( np. telefoniczną).

    4. Przepisów ust. 1, 2 i 3 nie stosuje się w przypadku kontroli doraźnych.

    5. Przepisy ust. 1, 2 i 3 można stosować w przypadku kontroli wewnętrznych.

 

§ 25

 

        1. Przed rozpoczęciem kontroli kontrolujący okazuje kierownikowi kontrolowanej jednostki upoważnienie, a na jego żądanie również dokument tożsamości lub legitymację służbową, a także omawia z nim przedmiot, zakres i sposób przeprowadzenia kontroli.

        2. W dniu rozpoczęcia kontroli kontrolujący dokonuje wpisu w księdze ewidencji kontrolnej, jeśli taka księga jest prowadzona przez jednostkę kontrolowaną.

 

§ 26

 

Obowiązkiem kontrolującego jest:

  1. obiektywne ustalenie stanu faktycznego i prawnego oraz rzetelne jego udokumentowanie, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości ustalenie ich przyczyn, zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych,

  2. informowanie kierownika kontrolowanej jednostki o ujawnionych nieprawidłowościach wymagających niezwłocznego podjęcia działań zaradczych
    i usprawniających.

§ 27

 

  1. Obowiązkiem kierownika kontrolowanej jednostki jest:

  1. zapewnienie warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli,

  2. zapewnienie przedstawienia na żądanie kontrolującego dokumentów i materiałów dotyczących przedmiotu kontroli,

  3. niezwłoczne informowanie kontrolującego o podjętych działaniach zaradczych i usprawniających, o których mowa w § 26 pkt 2,

  4. zapewnienie udzielenia kontrolującemu ustnych i pisemnych wyjaśnień w zakresie objętym kontrolą,

  5. zapewnienie sporządzania uwierzytelnionych odpisów i wyciągów z dokumentów, uwierzytelnionych kopii dokumentów, a także sporządzania zestawień i danych niezbędnych do kontroli,

  6. zagwarantowanie nienaruszalności zabezpieczonych przez kontrolującego materiałów pozostawionych na przechowanie w jednostce kontrolowanej.

  1. Odmowa udzielenia wyjaśnień oraz udostępniania może nastąpić wówczas, gdy dotyczą one informacji niejawnych, a kontrolujący nie posiada odpowiedniego poświadczenia bezpieczeństwa.

 

§ 28

 

  1. Kontrolujący ustala stan faktyczny na podstawie materiałów zebranych w toku kontroli, stanowiących dowody w postępowaniu kontrolnym.

  2. Dowodami w postępowaniu kontrolnym są w szczególności dokumenty, zabezpieczone rzeczy, wyniki oględzin, opinie biegłych, a także pisemne wyjaśnienia i oświadczenia.

 

§ 29

 

  1. W razie potrzeby ustalenia stanu obiektu lub innych składników majątkowych, a także przebiegu określonych procesów, kontrolujący może przeprowadzić oględziny.

  2. Oględziny przeprowadza się w obecności kierownika jednostki kontrolowanej albo osoby przez niego upoważnionej.

  3. Z przebiegu oględzin sporządza się protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba wymieniona w ust. 2.

§ 30

 

  1. Pracownicy jednostki kontrolowanej udzielają na wniosek kontrolującego i w terminie przez niego określonym ustnych lub pisemnych wyjaśnień w przedmiocie kontroli.

  2. Każdy pracownik jednostki kontrolowanej może w związku z kontrolą złożyć z własnej inicjatywy ustne lub pisemne oświadczenie.

  3. Z czynności przyjęcia ustnych wyjaśnień i oświadczenia sporządza się protokół, który podpisuje kontrolujący i osoba składająca wyjaśnienia lub oświadczenie.

 

 

 

 

§ 31

 

  1. Kontrolujący dokumentuje przebieg i wyniki czynności kontrolnych, na podstawie dowodów i innych dokumentów, o których mowa w § 29 i 30.

  2. Kontrolujący może dokumentację z kontroli dołączyć do protokołu kontroli w formie załączników lub poczynić do niej odniesienie w protokole kontroli.

 

Rozdział V

Dokumentowanie czynności kontrolnych i zakończenie kontroli

 

§ 32

 

  1. Ustalenia kontroli przedstawia się w protokole kontroli, a w przypadku kontroli sprawdzającej lub doraźnej w informacji z kontroli.

  2. Jeżeli ustalenia kontroli wskazują na istnienie nieprawidłowości, bez względu na rodzaj kontroli sporządza się protokół.

 

§ 33

 

  1. Protokół kontroli powinien zawierać opis stanu faktycznego i prawnego stwierdzonego
    w toku kontroli, w tym ustalonych nieprawidłowości oraz opis przyczyn powstania, zakresu i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, a także wskazanie osób za nie odpowiedzialnych.

  2. Protokół kontroli powinien ponadto zawierać:

  1. pełną nazwę jednostki kontrolowanej wraz z adresem, imię i nazwisko kierownika jednostki kontrolowanej oraz głównego księgowego jednostki kontrolowanej
    w przypadku kontroli finansowej,

  2. imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe kontrolującego (kontrolujących)
    z podaniem nazwy Urzędu i wydziału oraz numer (znak) i datę upoważnienia do kontroli,

  3. datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,

  4. określenie przedmiotu kontroli i okresu objętego kontrolą,

  5. wzmiankę o ewentualnym zgłoszeniu zastrzeżeń w toku kontroli oraz o zajętym wobec nich stanowisku,

  6. wzmiankę o złożeniu oświadczeń i wyjaśnień do protokołu wraz z podaniem imienia
    i nazwiska oraz stanowiska służbowego osoby je składającej,

  7. potwierdzenie daty doręczenia egzemplarza protokołu kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie przez niego upoważnionej,

  8. podpisy kontrolujących i kierownika jednostki kontrolowanej lub osoby przez niego upoważnionej,

  9. pouczenie o prawie, sposobie i terminie zgłaszania zastrzeżeń lub wyjaśnień co do ustaleń zawartych w protokole oraz prawie odmowy podpisania protokołu,

  10. miejsce i datę podpisania protokołu,

  11. w razie odmowy podpisania protokołu – wzmiankę, o której mowa w § 36 ust. 3 zarządzenia,

  12. informację o liczbie egzemplarzy protokołu.

  1. W przypadku, gdy protokół kontroli zawiera informacje niejawne, zaopatruje się go
    w odpowiednią klauzulę stosownie do przepisów o ochronie informacji niejawnych.

  2. Protokół kontroli sporządza się co najmniej w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
    z których jeden otrzymuje kierownik kontrolowanej jednostki.

§ 34

 

  1. Po zakończeniu czynności kontrolnych kontrolujący omawia wyniki kontroli
    z kierownikiem jednostki kontrolowanej, a w razie jego nieobecności z osobą przez niego upoważnioną.

  2. Protokół kontroli podpisują kontrolujący i kierownik jednostki kontrolowanej, a w razie nieobecności kierownika jednostki kontrolowanej – osoba przez niego upoważniona.

 

§ 35

 

  1. Kierownikowi jednostki kontrolowanej lub osobie przez niego upoważnionej przysługuje, przed podpisaniem protokołu, prawo zgłoszenia umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole.

  2. Zastrzeżenia należy zgłosić na piśmie w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli.

  3. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1 kontrolujący ma obowiązek dokonania analizy i, w miarę potrzeby podjęcia dodatkowych czynności kontrolnych,
    a w przypadku stwierdzenia zasadności całości lub części zastrzeżeń, dokonania zmiany lub uzupełnienia odpowiedniej części protokołu kontroli.

  4. W razie nieuwzględnienia zastrzeżeń w całości lub w części Wojewoda, Wicewojewoda lub Dyrektor Generalny Urzędu, albo osoba upoważniona przez Wojewodę, przekazuje stanowisko w tej sprawie zgłaszającemu zastrzeżenia.

 

§ 36

 

  1. Kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważniona może odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania pisemne wyjaśnienie przyczyny tej odmowy.

  2. W razie zgłoszenia zastrzeżeń, termin do złożenia wyjaśnienia o odmowie podpisania protokołu liczy się od dnia otrzymania przez jednostkę kontrolowaną stanowiska,
    o którym mowa w § 35 ust. 4.

  3. Protokół kontroli, którego podpisania odmówili kierownik jednostki kontrolowanej lub osoba przez niego upoważniona, podpisują kontrolujący, czyniąc na protokole wzmiankę o odmowie podpisania protokołu oraz dołączają do protokołu wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 1.

  4. Odmowa podpisania protokołu nie stanowi przeszkody do realizacji ustaleń kontroli
    i skierowania wystąpienia pokontrolnego.

 

§ 37

 

  1. W terminie 14 dni od daty podpisania protokołu, lub od daty upływu terminu, o którym mowa w § 36 ust. 1, do kierownika jednostki kontrolowanej, a w razie potrzeby także do kierownika jednostki nadrzędnej, przekazuje się wystąpienie pokontrolne.

  2. Wystąpienie pokontrolne powinno zawierać ocenę działalności jednostki kontrolowanej, wynikającą z ustaleń opisanych w protokole kontroli, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości – także uwagi i wnioski bądź zalecenia w sprawie ich usunięcia.

  3. Kierownik jednostki, któremu przekazano wystąpienie pokontrolne jest obowiązany
    w terminie 14 dni od otrzymania wystąpienia, poinformować o sposobie wykorzystania uwag i wykonania wniosków lub zaleceń oraz o podjętych działaniach albo przyczynach niepodjęcia tych działań.

  4. Jeżeli kontrola nie ujawniła nieprawidłowości, można odstąpić od kierowania wystąpienia pokontrolnego. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor wydziału, a w przypadku kontroli, o których mowa w § 18 ust. 1 – dyrektor Wydziału Nadzoru i Kontroli.

 

§ 38

 

Wystąpienie pokontrolne dotyczące przeprowadzonej kontroli o której mowa w § 18 ust. 1 podpisuje Wojewoda, z pozostałych kontroli zewnętrznych – dyrektor odpowiedniego wydziału z upoważnienia Wojewody lub kierownik inspekcji działający w ramach wydziału Urzędu.

§ 39

 

  1. Informacja z kontroli, o której mowa w § 32 ust. 1, powinna zawierać opis stwierdzonych faktów i zebranych dowodów oraz ocenę badanej działalności. Do informacji z kontroli załącza się dowody związane z jego treścią.

  2. Do informacji z kontroli stosuje się odpowiednio § 33 ust. 2 pkt 1-4, 10, 12 oraz ust. 3.

  3. Informację z kontroli podpisuje kontrolujący.

 

Rozdział VI

Sprawozdanie z działalności kontrolnej

 

§ 40

 

  1. Dyrektorzy wydziałów przekazują Wydziałowi Nadzoru i Kontroli, w wyznaczonym odrębnie terminie, informacje na temat działalności kontrolnej celem przekazania organowi nadzoru rocznego sprawozdania z działalności kontrolnej Wojewody.

  2. Sprawozdanie Dyrektor Wydział Nadzoru i Kontroli przekazuje do zatwierdzenia Wojewodzie.

 

Rozdział VII

Postanowienia końcowe

 

§ 41

 

Przepisy niniejszego zarządzenia nie naruszają zasad, warunków i trybu przeprowadzania kontroli określonych w odrębnych regulacjach prawnych, w szczególności dotyczących:

- kontroli wykonywania zadań obronnych,

- kontroli z zakresu pomocy społecznej,

- kontroli wydatkowania środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

 

§ 42

 

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

 

Wojewoda
Warmińsko-Mazurski

/-/

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje
Alfred Wenzlawski
tel.(089)52-32-236, fax. (089)53-51-881
e-mail: awenzlaw@uw.olsztyn.pl

Osoba odpowiedzialna za treść: Elżbieta Sobańska
Data modyfikacji: 2008/07/01 10:41:54
Redaktor wprowadzający: Zofia Nowosielska