UWAGA!
Wersja historyczna z 2008/02/13 12:24:43 GMT+1.  Powrót do wersji aktualnej

Warmińsko - Mazurski
Urząd Wojewódzki w Olsztynie
jednostka sektora finansów publicznych

szukaj >

bip_logo_pl
odstep
Wydawanie przez wojewodę decyzji w sprawie uznania za repatrianta

Podstawa prawna

Art. 16 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o repatriacji (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 53, poz. 532) oraz § 1, pkt 1c i § 4 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 8.08.2001 r. (Dz. U. Nr 22, poz. 260)

 

Miejsce załatwienia sprawy

Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego, pok. 9, tel. (0-89) 523 53 44 lub 523 26 55

 

Dokumenty i warunki niezbędne dla załatwienia sprawy

Za repatrianta może być uznana osoba, która spełnia łącznie następujące warunki:

  1. jest polskiego pochodzenia,

  2. przed dniem wejścia w życie ustawy zamieszkiwała na stałe na terytorium obecnej Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżańskiej, Republiki Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kyrgyskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej.

  3. nie zachodzą co do niej następujące okoliczności:

  • utraciła obywatelstwo polskie nabyte w drodze repatriacji na podstawie niniejszej ustawy lub

  • repatriowała się z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej albo Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej na podstawie umów repatriacyjnych zawartych w latach 1944-1957 przez Rzeczpospolitą Polską albo przez Polską Rzeczpospolitą Ludową z Białoruską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Ukraińską Socjalistyczną Republiką Radziecką, Litewską Socjalistyczną Republiką Radziecką i Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich do jednego z państw będących stroną tych umów, lub

  • w czasie pobytu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej działała na szkodę podstawowych interesów Rzeczypospolitej Polskiej, lub

  • uczestniczyła lub uczestniczy w łamaniu praw człowieka.

  1. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony, udzielonego w związku z pobieraniem nauki w szkole wyższej jako stypendyście strony polskiej na podstawie przepisów o podejmowaniu i odbywaniu studiów przez osoby niebędące obywatelami polskimi,

  • złoży wniosek do wojewody w terminie 12 miesięcy od ukończenia szkoły wyższej.


Osoba, o której mowa w ust. 1, nabywa obywatelstwo polskie z dniem, w którym decyzja o uznaniu za repatrianta stała się ostateczna.


Osoba ubiegająca się o uznanie za repatrianta składa następujące dokumenty:

- wypełniony wniosek o uznanie za repatrianta wraz z aktualną fotografią o wym. 5 cm x 4 cm,

  • decyzja konsula o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia,

  • urzędowo poświadczona kopia ważnego dokumentu potwierdzającego tożsamość i obywatelstwo,

  • skrócony odpis aktu urodzenia (wydany przez polski Urząd Stanu Cywilnego),

  • skrócony odpis aktu małżeństwa (lub inny dokument określający stan cywilny),

  • szczegółowy życiorys,

  • poświadczoną urzędowo kopię karty czasowego pobytu,

  • zaświadczenie, że wnioskodawca pobierał naukę w szkole wyższej jako stypendysta strony polskiej,

  • odpis dyplomu,

  • zaświadczenie potwierdzające fakt stałego zamieszkiwania przed dniem 1.01.2001 r. na terytorium Republiki Armenii, Republiki Azerbejdżańskiej, Republiki Gruzji, Republiki Kazachstanu, Republiki Kyrgyskiej, Republiki Tadżykistanu, Republiki Turkmenistanu, Republiki Uzbekistanu albo azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej,

  • w przypadku obywateli Federacji Rosyjskiej, Kyrgyskiej, Gruzji, Tadżykistanu - dokument wydany przez właściwy organ poświadczający brak przeszkód do nabycia obywatelstwa polskiego (wymagany przepisami umowy międzynarodowej).

Do wniosku, który obejmuje niepełnoletniego należy dołączyć odpis skrócony jego aktu urodzenia.

Jeżeli drugi z rodziców niepełnoletniego nie ubiega się o uznanie za repatrianta, do wniosku należy dołączyć:

  • pisemne oświadczenie drugiego z rodziców o wyrażeniu zgody na nabycie przez niepełnoletniego obywatelstwa polskiego, złożone przed konsulem albo wyrok sądu pozbawiający władzy rodzicielskiej drugiego z rodziców.

Jeżeli niepełnoletni pozostaje pod opieką do wniosku należy dołączyć zgodę opiekuna, wyrażoną w oświadczeniu złożonym przed konsulem.


W przypadku, gdy wniosek obejmuje niepełnoletniego, który ukończył 16 rok życia, należy dołączyć jego pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na nabycie obywatelstwa polskiego.

Dokumenty sporządzone w języku obcym należy złożyć wraz z ich tłumaczeniem na język polski, sporządzonym lub poświadczonym przez tłumacza przysięgłego.

Osoba ubiegająca się o uznanie za repatrianta nie posiadająca decyzji konsula o uznaniu za osobę polskiego pochodzenia, dołącza do wniosku dokumenty potwierdzające pochodzenie polskie. Dokumenty te wojewoda przekazuje właściwemu konsulowi.

Dokumentami potwierdzającymi polskie pochodzenie wg ustawy z dnia 9.11.2000r. o repatriacji mogą być:

  • dokumenty wydane przez polskie władze państwowe lub kościelne także przez władze byłego ZSRR dotyczące wnioskodawcy lub jego rodziców, dziadków, pradziadków, szczególnie:

  • polskie dokumenty tożsamości,

  • akty stanu cywilnego, lub ich odpisy, metryki chrztu poświadczające związek z polskością,

  • dokumenty potwierdzające odbycie służby wojskowej w Wojsku Polskim, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej,

  • dokument potwierdzający fakt deportacji lub uwięzienia, zawierający wpis informujący o narodowości polskiej,

  • dokument tożsamości lub inne dokumenty urzędowe zawierające wpis informujący o narodowości polskiej.

 

Termin na załatwienie sprawy

Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.

 

Składanie odwołań od decyzji

Od decyzji stronie służy prawo wniesienia odwołania za pośrednictwem Wojewody Warmińsko - Mazurskiego do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

 

Warunki uzyskania dla decyzji klauzuli ostateczności

Decyzja staje się ostateczna po upływie 14 dni od jej doręczenia, jeżeli strony nie wniosły odwołania do organu wyższej instancji.

 

Możliwość składania interwencji, wyrażania opinii i sugestii

Dyrektor lub zastępca dyrektora Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, pok. 40, tel. (0-89) 523 23 62.

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje
Alfred Wenzlawski
tel.(089)52-32-236, fax. (089)53-51-881
e-mail: awenzlaw@uw.olsztyn.pl

Osoba odpowiedzialna za treść: Agnieszka Boczkowska
Data modyfikacji: 2008/02/13 12:24:43
Redaktor wprowadzający: główny administrator serwisu