WARMIŃSKO-MAZURSKI URZĄD WOJEWÓDZKI
w OLSZTYNIE
Al. Marszałka Józefa Piłsudskiego 7/9
10-575 Olsztyn |
Wydział Polityki Społecznej: tel. 523 24 29, więcej>
|
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ( Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776 ze zm.)
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 maja 2003 r. w sprawie turnusów rehabilitacyjnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 100 poz. 926)
Wymagane dokumenty:
Warunkiem dokonania wpisu do rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy dla osób niepełnosprawnych korzystających z dofinansowania, jest rozpatrzenie przez Wojewodę wniosku o wpis do tego rejestru, złożonego przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, w której zlokalizowany jest ośrodek, zwanego dalej “wnioskiem ośrodka”, zaopiniowanego przez samorząd województwa.
Ośrodki ubiegające się o wpisanie do rejestru składają wniosek do właściwego terytorialnie samorządu województwa, który po zaopiniowaniu wniosku w terminie 30 dni od dnia jego wpływu, przekazuje wniosek Wojewodzie. (Art. 10 d ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych)
(Załącznik Nr 1)
Opinia powinna zawierać:
- stwierdzenie zgodności lub braku zgodności informacji zawartych we wniosku ośrodka ze stanem faktycznym,
- informację o standardzie ośrodka,
- ocenę warunków sanitarnohigienicznych,
- ocenę możliwości zapewnienia osobom niepełnosprawnym dogodnych warunków pobytu, odpowiednich do rodzajów ich niepełnosprawności,
- ocenę zaplecza i jego wyposażenia do prowadzenia różnych form aktywnej rehabilitacji, w tym zaplecza do prowadzenia zajęć ogólnousprawniających w zależności od rodzaju turnusu oraz inne uznane za istotne informacje o ośrodku.
Ośrodek uznaje się za spełniający warunki dostępności dla osób niepełnosprawnych, jeśli obiekty, pomieszczenia, infrastruktura i otoczenie ośrodka zapewniają bezpieczne i samodzielne użytkowanie przez te osoby. (Ośrodek powinien spełniać warunki określone w § 17 ust. 2 cyt. rozporządzenia)
Rozpatrzenie przez Wojewodę wniosku następuje w terminie 30 dni od jego wpływu. O sposobie rozpatrzenia Wojewoda zawiadamia ośrodek i samorząd województwa albo organizatora turnusu.
Wpis do rejestru ośrodków.
Wpis do rejestru ośrodków otrzymuje ośrodek na okres 3 lat, jeżeli:
- wniosek został złożony przez właściciela lub użytkownika wieczystego nieruchomości, w której zlokalizowany jest ośrodek,
- dysponuje:
- bazą noclegową i żywieniową umożliwiającą realizację turnusu dla co najmniej 20-osobowej, zorganizowanej grupy osób niepełnosprawnych, wraz z niezbędnymi opiekunami i kadrą,
- odpowiednim i odpowiednio wyposażonym zapleczem do realizacji aktywnych form rehabilitacji, w tym prowadzenia zajęć ogólnousprawniających i sportowo rekreacyjnych oraz innych zajęć, wynikających z programu turnusu,
- zapleczem rekreacyjno-wypoczynkowym,
- gabinetem lekarskim lub zabiegowym wyposażonym w umywalkę z bieżącą wodą, leżankę lekarską, wagę lekarską, aparat do mierzenia ciśnienia oraz podstawowy zestaw do udzielania pierwszej pomocy,
- obiekty, pomieszczenia, infrastruktura i otoczenie (teren) ośrodka dostępne są dla osób niepełnosprawnych,
- uzyskał opinię samorządu województwa.
W przypadku gdy ośrodek nie posiada własnego pełnego zaplecza a zapewnia osobom niepełnosprawnym możliwość korzystania poza ośrodkiem z takiego zaplecza – na podstawie zawartej umowy – dołącza tę umowę do wniosku o rejestrację.
Wpisu do rejestru ośrodków dokonuje się niezwłocznie po rozpatrzeniu wniosku, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz opinii samorządu województwa, nadając ośrodkowi numer określony w następujący sposób:
- symbol rejestru ośrodków “OD”,
- numer statystyczny województwa “14”,
- numer kolejny wpisu w danym roku kalendarzowym,
- ostatnie dwie cyfry roku, (Numer wpisu składa się z ciągu powyższych znaków rozdzielonych ukośnikami).
Wzór zawiadomienia o wpisie do rejestru ośrodków określa załącznik nr 10 do cyt. rozporządzenia
Zawiadomienie o odmowie wpisu do rejestru powinno zawierać uzasadnienie.
Rejestr ośrodków zawiera następujące informacje:
1) nazwę, adres, numer telefonu, numer faksu i adres poczty elektronicznej ośrodka;
2) numer, datę dokonania wpisu do rejestru oraz datę ważności tego wpisu;
3) oznaczenie rodzaju turnusów, jakie mogą odbywać się w ośrodku;
4) oznaczenie dysfunkcji lub schorzenia osób, dla których ośrodek spełnia warunki dostępności;
5) liczbę miejsc noclegowych;
6) rodzaj zabudowy;
- określenie:
- rodzaju (typu) ośrodka,
- okresu świadczonych usług,
- posiadanego zaplecza, o którym mowa w § 14 ust. 1 pkt 2 lit. b i cyt. rozporządzenia.
7) Informacje, o których mowa wyżej wprowadza się do rejestru na podstawie zweryfikowanych danych zawartych we wniosku ośrodka (zał. nr 1 do karty informacyjnej).
Wykreślenie z rejestru:
Ośrodek jest zobowiązany do niezwłocznego powiadamiania Wojewody o każdej zmianie warunków stanowiących podstawę uzyskania wpisu.
Wojewoda wykreśla ośrodek z rejestru w razie niespełniania warunków stanowiących podstawę uzyskania wpisu lub w przypadku uniemożliwienia kontroli ośrodka lub organizatora turnusu.
Załączniki:
1. Wniosek o wpis do rejestru ośrodków, w których mogą odbywać się turnusy rehabilitacyjne dla osób korzystających z dofinansowania Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Plik do druku
2. Informacja o stanie zdrowia.
Plik do druku
3. Wniosek o przyznanie dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uczestnictwa w turnusie rehabilitacyjnym.
Plik do druku
4. Wniosek lekarza o skierowanie na turnus rehabilitacyjny.
Plik do druku