UWAGA!
Wersja historyczna z 2006/10/06 12:21:18 GMT+2.  Powrót do wersji aktualnej

Warmińsko - Mazurski
Urząd Wojewódzki w Olsztynie
jednostka sektora finansów publicznych

szukaj >

bip_logo_pl
odstep

Wydział: Wydział Polityki Społecznej

Nazwa dokumentu: Zezwolenie na pracę cudzoziemca na terytorium RP

 

I.  Podstawa prawna:

1.       Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U. 2004 r. nr 99, poz. 1001).

2.       Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 lipca 2006 r. w sprawie trybu i warunków wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz. U. z 2006 r. nr 141, poz. 1002).

3.       Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 lipca 2006 r. w sprawie określenia przypadków, w których przyrzeczenie i zezwolenie na pracę cudzoziemca wydawane jest bez względu na sytuację na lokalnym rynku pracy i kryteria wydawania przyrzeczeń i zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz. U. z 2006 r. nr 141, poz. 1004).

4.       Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 sierpnia 2006 r. w sprawie wykonywania pracy przez cudzoziemców bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz. U.  2006 r. nr 156, poz. 1116 i 1117).

 

II.       Wymagane dokumenty:

Wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemca na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wraz z kserokopią następujących dokumentów:

 

1.        wyciąg z Krajowego Rejestru Sądowego – ważny 3 miesiące wstecz;

2.        umowa spółki w formie aktu notarialnego wraz ze zmianami dot. stosunków własnościowych;

3.        w przypadku osób fizycznych – zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;

4.        REGON - u;  NIP - u;

5.        wypełnionych stron dokumentu podróży cudzoziemca;

6.        w przypadku posiadania przez cudzoziemca wizy pobytowej z prawem do pracy lub zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony i karty pobytu  / oryginały dokumentów do wglądu /;*

7.       dokumentu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe cudzoziemca na  wnioskowane stanowisko / tłumaczenie dokonane przez tłumacza przysięgłego /;

8.       zakres czynności przewidziany dla cudzoziemca na wnioskowane stanowisko;

9.        w przypadku delegowania cudzoziemca do pracy w Polsce przez pracodawcę zagranicznego – potwierdzenie delegowania  w tłumaczeniu na język polski / tłumaczenie dokonane przez tłumacza przysięgłego /;

10.    zgłoszenie wolnego miejsca zatrudnienia dokonane w Powiatowym Urzędzie Pracy wraz z informacją starosty powiatu (z upoważnienia którego działa dyrektor PUP) - właściwego  dla miejsca wykonywania pracy lub siedziby pracodawcy (stanowisko pracy winno być zgodne z klasyfikacja zawodów zawartą w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 grudnia 2002 r. W sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy oraz zakresu jej stosowania – Dz. U. z 2002 r. Nr 222, poz. 1868);

11.    informacja pracodawcy o podjętych przez niego działaniach w zakresie powierzenia pracy, która jest przedmiotem wniosku, obywatelowi polskiemu lub cudzoziemcowi zwolnionemu z obowiązku posiadania zezwolenia na pracę; działania te uznaje się za niewystarczające , jeżeli pracodawca ograniczył się do złożenia oferty w powiatowym urzędzie pracy,

12.    informacja pracodawcy o działaniach, które miały miejsce w związku z umieszczeniem oferty w systemie informatycznym wymiany informacji o wolnych miejscach pracy Europejskich Służb Zatrudnienia. Ofertę w systemie  umieszcza PUP na żądanie pracodawcy lub sam pracodawca na portalu EURES Komisji Europejskiej (www.eures.europa.eu)

13.    zaświadczenie z właściwego terytorialnie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Urzędu Skarbowego o niezaleganiu w płatnościach, wystawione co najwyżej na 1 miesiąc przed złożeniem wniosku.

14.    dowód wpłaty  (pkt III karty informacyjnej);

15.    dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (zgłoszony do właściwego urzędu skarbowego), w którym cudzoziemiec będzie wykonywał pracę, jeżeli wniosek dotyczy zezwolenia na wykonywanie pracy przez cudzoziemca w handlu lub usługach,

16.    załączniki Nr 1, 2, 3,   (załącznik Nr 3 nie jest konieczny, jeżeli wnioskodawca załączy aktualną informację o karalności cudzoziemca z Krajowego Rejestru Karnego);

17.    deklaracje ZUS DRA lub RMUA za ostatnie 3 miesiące potwierdzające stan zatrudnienia wykazany w załączniku Nr 2. Deklaracje winny być opatrzone pieczęcią i datą złożenia w ZUS, a w przypadku wersji elektronicznej - zawierać dowody opłaty deklarowanych kwot.

 

*Jeżeli cudzoziemiec nie posiada ważnej wizy lub  zezwolenia na czas oznaczony, zezwolenia na pobyt, zezwolenia na pobyt czasowy, może być wydane przyrzeczenie wydania zezwolenia. Na jego podstawie cudzoziemiec uzyskuje odpowiednia wizę lub decyzję na pobyt na terytorium RP. Należy je dołączyć wraz z potwierdzeniem zameldowania cudzoziemca na pobyt czasowy do pisma o wydanie zezwolenia na pracę.

 

·       Zatrudnienie cudzoziemca – członka zarządu spółki uzależnia się od faktu zatrudnienia przez spółkę polskich pracowników.

·       Nie udziela się zezwoleń na pracę cudzoziemcom w handlu na bazarach i targowiskach, handlu obwoźnym oraz w “agencjach towarzyskich”.

 

Wnioski dotyczące wykonywania pracy przez cudzoziemców – wspólników lub akcjonariuszy spółek prawa handlowego zamierzających wykonywać pracę lub cudzoziemców zamierzających pełnić funkcje w zarządzie osoby prawnej prowadzącej działalność gospodarczą należy uzupełnić o następujące dokumenty:

1.       dokumenty potwierdzające, iż wnioskodawca prowadzi działalność z zyskiem, od którego odprowadzany jest podatek dochodowy od osób prawnych, w szczególności przez zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu ( poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych,

2.       dokumenty potwierdzające, iż prowadzi działalność przyczyniającą się do wzrostu inwestycji, transferu technologii, wprowadzania korzystnych innowacji lub tworzenia nowych miejsc pracy.

lub dokumenty wskazujące na prowadzenie inwestycji pozwalających na spełnienie w przyszłości warunków w nich określonych.

W przypadku przeprowadzenia analizy przydatności pracodawcy na rynku pracy w ww. formie istnieje możliwość odstąpienia od “klasycznej” procedury badania sytuacji na lokalnym rynku pracy.

W przypadku rozpoczynania działalności należy wykazać środki pozwalające na spełnienie
w przyszłości warunków o których mowa w pkt. 1 i 2

 

Wszystkie kserokopie wnioskodawca potwierdza za zgodność z oryginałem pieczątka firmową i imienną

 

Dodatkowe dokumenty wymagane w stosunku do określonych zawodów.

 

1.       Lekarze – zaświadczenie wydawane przez Ministerstwo Zdrowia i Opieki Społecznej oraz Okręgową Izbę Lekarską potwierdzające równorzędność posiadanych przez cudzoziemca kwalifikacji zgodnych z wymogami obowiązującymi w Rzeczypospolitej Polskiej wraz z prawem wykonywania zawodu lekarza.

2.       Farmaceuci – potwierdzenie prawa wykonywania zawodu wydane przez właściwą miejscowo okręgową radę aptekarską.

3.       Pielęgniarki i masażyści – zezwolenie na wykonywanie określonego we wniosku zawodu wydawane przez Okręgową Izbę Pielęgniarską.

4.       Nauczyciele – w przypadku szkół  lub publicznych placówek oświatowych należy przedłożyć zgodę organu prowadzącego daną szkołę lub placówkę.

Opłata od każdej wydanej decyzji wynosi wysokość minimalnego wynagrodzenia w danym roku. Minimalne wynagrodzenie za pracę od 01.01.2006 r. wynosi 899,10 PLN (w sytuacji przedłużania zezwolenia – w wysokości połowy minimalnego wynagrodzenia, tj. 449,55 PLN).

Wpłata winna być dokonana na rachunek w następującym brzmieniu: Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Wydział Finansów i Budżetu, 10-575 Olsztyn, Al. Marsz. Józefa Piłsudskiego 7/9, Narodowy Bank Polski O/O w Olsztynie, Nr 31 1010 1397 0032 9022 3100 0000

III. Termin i sposób załatwienia : zgodnie z przepisami ustawy z dnia 14 czerwca 1960r – Kodeks postępowania administracyjnego z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.) i obowiązującymi przepisami.

IV. Miejsce złożenia dokumentów:

Kancelaria W-M UW  Olsztyn, Al. M.J. Piłsudskiego 7/9 p. 55, lub kancelaria Wydziału Polityki Społecznej Olsztyn,  Al. M. J. Piłsudskiego 7/9 pok.139.

Komórka odpowiedzialna za załatwienie sprawy: Wydział Polityki Społecznej Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego  w Olsztynie – Oddział Pracy.

V.  Sposób przekazania informacji o załatwieniu sprawy:

decyzja przesyłana drogą pocztową lub odbierana osobiście  za potwierdzeniem odbioru.

VI. Tryb odwoławczy: od decyzji służy stronie odwołanie do Ministra Gospodarki i Pracy za pośrednictwem Wojewody  w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

VII. Inne informacje:

 

·       Wypełniony wniosek – stanowiący załącznik  do niniejszej karty - wraz z wymaganymi dokumentami powinien być złożony na 30 dni przed planowanym terminem zatrudnienia cudzoziemca.

·       W przypadku  przedłużenia zezwolenia na pracę cudzoziemca obowiązują dokumenty określone w pkt. 1,3,5,6,9,10,11,12,13,14,15,16.

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje
Alfred Wenzlawski
tel.(089)52-32-236, fax. (089)53-51-881
e-mail: awenzlaw@uw.olsztyn.pl

Osoba odpowiedzialna za treść: Marek Zaczek
Data modyfikacji: 2006/10/06 12:21:18
Redaktor wprowadzający: