WARMIŃSKO-MAZURSKI URZĄD
WOJEWÓDZKI
w
OLSZTYNIE
Al. Marszałka
Józefa Piłsudskiego 7/9
10-575
Olsztyn |
Wydział Polityki Społecznej: tel. 523
24 29, więcej>
|
Aby
uzyskać status zakładu pracy chronionej pracodawca prowadzący działalność
gospodarczą przez okres co najmniej 12 miesięcy, zatrudniający nie mniej niż 25
pracowników ( w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy) winien:
- utrzymywać przez
okres co najmniej 6 miesięcy przed złożeniem wniosku wskaźnik zatrudnienia osób
niepełnosprawnych wynoszący:
- co najmniej 40%, a
w tym co najmniej 10% ogółu zatrudnionych winny stanowić osoby zaliczone do
znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
albo:
- co najmniej 30%
winny stanowić osoby niewidome lub psychicznie chore, albo upośledzone umysłowo
zaliczone do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności,
- obiekty i
pomieszczenia użytkowane przez zakład pracy winny :
- odpowiadać
przepisom i zasadom bezpieczeństwa i higieny pracy;
- uwzględniać
potrzeby osób niepełnosprawnych w zakresie przystosowania stanowisk pracy,
pomieszczeń higieniczno-sanitarnych i ciągów komunikacyjnych oraz spełniać
wymagania dostępności do nich,
Okoliczności powyższe stwierdza, na wniosek pracodawcy, Państwowa
Inspekcja Pracy (Okręgowy Inspektorat Pracy właściwy ze względu na miejsce
prowadzenia działalności gospodarczej) w formie
decyzji/postanowienia.
- zapewnić doraźną i
specjalistyczną opiekę medyczną, poradnictwo i usługi rehabilitacyjne.
Podstawa prawna:
art.
28 oraz 30 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( Dz.U. Nr 123 poz.
776 ze. zm.)
Wymagane dokumenty:
- Wniosek adresowany
do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego, winien zawierać:
- dokładną nazwę i
adres zakładu (z podaniem adresów wszystkich obiektów i pomieszczeń
użytkowanych przez podmiot),
- informację o
prowadzonej działalności gospodarczej (branża, profil produkcji, itp.),
- informację o
zatrudnionych osobach niepełnosprawnych (rodzaje schorzeń, stopień
niepełnosprawności, zmianowość pracy osób niepełnosprawnych), w rozbiciu na
poszczególne miejsca wykonywania działalności gospodarczej
- tabele ilustrujące
zatrudnienie celem udokumentowania prawidłowości wyliczenia wskaźnika
zatrudnienia osób niepełnosprawnych - za okres co najmniej 6 miesięcy
poprzedzających datę złożenia wniosku, tabele w rozbiciu na każdy dzień
miesiąca, powinny zawierać dane o liczbie zatrudnionych w osobach i w
przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy: ogółem, w tym osób niepełnosprawnych
(ogółem) oraz osób zaliczonych do znacznego i umiarkowanego stopnia
niepełnosprawności (sporządzone w oparciu o wzór załącznika nr 1 opublikowanego
w Dz.U. Nr 65, poz. 771 z 2000r. - rozporządzenie MGPiPS w sprawie wzorów
informacji przedstawianych przez prowadzącego zakład pracy chronionej lub zakład
aktywności zawodowej),
- oryginał postanowienia/decyzji Państwowej Inspekcji Pracy - Okręgowego
Inspektoratu Pracy stwierdzający, że obiekty i pomieszczenia użytkowane przez
zakład pracy odpowiadają wymogom określonym w art.28 ust.1 pkt 2 ustawy
(powyższe stwierdza Państwowa Inspekcja Pracy, na wniosek pracodawcy; w w/w
postanowieniu/decyzji winny zostać uwzględnione adresy wszystkich obiektów
i pomieszczeń użytkowanych przez podmiot),
- informację o
sposobie zapewnienia doraźnej i specjalistycznej opieki medycznej oraz
poradnictwa i usług rehabilitacyjnych (kopie: umów o pracę z personelem
medycznym wraz z zaświadczeniami o uprawnieniach do wykonywania zawodu, w
przypadku zatrudnienia pielęgniarki-zezwolenie na wykonywanie indywidualnej
praktyki wydane przez właściwą, ze względu na miejsce wykonywanej praktyki,
okręgowej rady pielęgniarek i położnych, w przypadku zatrudnienia lekarza -
zezwolenie na wykonywanie indywidualnej praktyki lekarskiej wydane przez
właściwą okręgową izbę lekarską; umowy zawartej ze specjalistyczną placówką
świadczącą opiekę medyczną i rehabilitacyjną - z wyszczególnieniem
świadczonych usług korelujących ze schorzeniami występującymi
u zatrudnionych osób niepełnosprawnych oraz decyzją właściwego wojewody o
wpisaniu placówki do rejestru zakładów opieki zdrowotnej (w przypadku placówki
nie mającej siedziby na terenie województwa warmińsko-mazurskiego), a w
przypadku prowadzenia przez zakład własnej przychodni również decyzję wojewody o
wpisie do rejestru zakładów opieki zdrowotnej, przy czym pielęgniarka oraz
lekarz zatrudnieni w takiej przychodni nie muszą posiadać zezwolenia, o którym
mowa wyżej)- opieka doraźna winna być zapewniona w miejscu i czasie pracy osób
niepełnosprawnych, w przypadku niezatrudnienia w danej placówce osób
niepełnosprawnych stosowne oświadczenie;
- oświadczenie
pracodawcy o zapewnieniu dowozu pracowników do lekarzy i na zabiegi
rehabilitacyjne,
- zaświadczenie o
wpisie do ewidencji działalności gospodarczej: a odnośnie spółek prawa
handlowego - postanowienie sądu rejonowego o wpisaniu spółki lub spółdzielni do
odpowiedniego rejestru sądowego wraz z aktualnym odpisem; w przypadku
prowadzenia działalności podlegającej koncesjonowaniu-koncesję na prowadzenie
działalności gospodarczej, wydaną przez właściwy organ;
- w przypadku
prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki - umowa spółki;
- kopię
zaświadczenia Urzędu Statystycznego o nadaniu numeru REGON,
- kopię decyzji
Urzędu Skarbowego w sprawie nadania numeru identyfikacji podatkowej NIP;
Kserokopie w/w dokumentów załączonych do wniosku winny zostać
uwierzytelnione przez osobę uprawnioną do reprezentacji podmiotu.
Opłata:
Od
podań i załączników do podań pobiera się opłatę skarbową w znaczkach skarbowych
zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 z późniejszymi
zmianami)
Termin załatwienia:
Terminy - przewidziane przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego ustawa
z dnia 14 czerwca 1960r. (tekst jednolity Dz. U. z 2000r. nr 98, poz. 1071 późn.
zm.) tj.: 1-miesięczne lub 2-miesięczne w przypadku spraw szczególnie
skomplikowanych.
Miejsce złożenia dokumentów:
Kancelaria, Olsztyn, Al. Marsz. J.Piłsudskiego 7/9 pok. 55 lub Kancelaria
Wydziału Polityki Społecznej, pok. 139
Komórka odpowiedzialna za załatwienie sprawy:
Odział Pracy Wydziału Polityki Społecznej
Sposób przekazania informacji o załatwieniu sprawy:
Rozstrzygnięcie merytoryczne w formie decyzji zostanie doręczone stronom
przez pocztę za zwrotnym potwierdzeniem odbioru
Tryb
odwoławczy:
Stronom przysługuje prawo wniesienia odwołania od decyzji Wojewody
Warmińsko-Mazurskiego do Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej, za
pośrednictwem organu I instancji, w terminie 14 dni od dnia jej
doręczenia.