1. Podstawa prawna
1.1. Ustawa z dnia 8 lipca 2005 r. o realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U Nr 169, poz 1418 ze zm.),
1.2. Rozporządzenie Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 grudnia 2005 r. w sprawie wzorów rejestrów zawierających dane dotyczące realizacji prawa do rekompensaty z tytułu pozostawienia nieruchomości poza obecnymi granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 248, poz.2101).
2. Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Infrastruktury i Geodezji, Samodzielne wieloosobowe stanowisko pracy ds. rekompensat Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie
pok. 6, 7 i 8
tel. (089) 523 26 26, (089) 523 24 97, (089) 523 27 85
3. Dokumenty i warunki niezbędne dla załatwienia sprawy
3.1. wniosek opracowany zgodnie z wymogami ustawy,
3.2. dowody potwierdzające prawo do zaliczenia wartości nieruchomości pozostawionych, w postaci:
3.2.1. urzędowego opisu mienia lub orzeczenia wydanego przez były Państwowy Urząd Repatriacyjny, albo inny dokument urzędowy w tym również sądowy, a także pozyskany z archiwów państwowych Republik Białorusi, Litewskiej, Ukrainy, Federacji Rosyjskiej lub innych państw.
3.2.2. w razie braku dokumentów, o których mowa w pkt. 3.2.1., potwierdzenie może nastąpić na podstawie oświadczeń dwóch świadków złożonych pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia przed notariuszem, organem prowadzącym postępowanie lub w polskiej placówce konsularnej w kraju zamieszkania świadków, którzy nie są osobami bliskimi właścicielom lub spadkobiercom ubiegającym się o potwierdzenie prawa do rekompensaty oraz zamieszkiwali w tej samej miejscowości, w której znajdowały się pozostawione nieruchomości lub w miejscowości sąsiedniej.
3.3. dowody, które świadczą o posiadaniu obywatelstwa polskiego.
3.4. dowody potwierdzające wszystkie miejsca zamieszkania wnioskodawcy, a w przypadku śmierci właściciela pozostawionych nieruchomości również dowody potwierdzające wszystkie jego miejsca zamieszkania po przybyciu na obecne terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
3.5. postanowienie sądu stwierdzające nabycie spadku po właścicielu pozostawionych nieruchomości i jego nieżyjących spadkobiercach – jeżeli o potwierdzenie prawa do rekompensaty ubiega się spadkobierca.
3.6. dokumenty poświadczające nabycie nieruchomości – dotyczy osób, które częściowo zrealizowały prawo do rekompensaty
3.7. oświadczenie wnioskodawcy o dotychczasowym stanie realizacji prawa do rekompensaty,
4. Ocena spełnienia wymogów ustawy z dnia 8 lipca 2005r
Po złożeniu kompletnego wniosku, dokonywana jest ocena spełnienia wymogów ustawy. W przypadku pozytywnej oceny, wojewoda wydaje postanowienie, w którym wzywa wnioskodawcę do:
4.1. przedłożenia operatu szacunkowego sporządzonego przez rzeczoznawcę majątkowego, określającego wartość pozostawionych nieruchomości,
4.2. wyboru formy realizacji rekompensaty,
4.3. przedłożenia operatu szacunkowego określającego wartość nabytego prawa – dotyczy osób, które częściowo zrealizowały prawo do rekompensaty.
W przypadku niespełnienia wymogów ustawy z dnia 8 lipca 2005r., wojewoda wydaje decyzję o odmowie potwierdzenia prawa do rekompensaty
5. Termin na załatwienie sprawy
W terminie 1 miesiąca licząc od dnia złożenia kompletu dokumentów.
6. Składanie odwołań od decyzji
W ciągu 14 dni licząc od dnia doręczenia stronie, do organu II instancji (Ministra Skarbu Państwa za pośrednictwem Wojewody Warmińsko-Mazurskiego),
7. Warunki uzyskania dla decyzji klauzuli ostateczności
Nie wniesienie odwołania w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji przez strony postępowania.
8. Ujawnienie prawa do rekompensaty w wojewódzkim rejestrze osób uprawnionych do rekompensaty
Zgodnie z art. 19 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 8 lipca 2005r., wojewoda prowadzi wojewódzki rejestr rekompensat, zawierający dane wymienione w Rozporządzeniu Ministra Skarbu Państwa z dnia 7 grudnia 2005r.
Ostateczna decyzja stanowi podstawę do ujawnienia prawa do rekompensaty w wojewódzkim rejestrze osób uprawnionych do rekompensaty.
9. Realizacja prawa do rekompensaty potwierdzonego na podstawie odrębnych przepisów
Zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 8 lipca 2005r., osoby, które posiadają zaświadczenia lub decyzje potwierdzające prawo do rekompensaty wydane na podstawie odrębnych przepisów i nie zrealizowały prawa do rekompensaty, występują do wojewody, który wydał decyzję, lub do wojewody właściwego ze względu na siedzibę starosty, który wydał zaświadczenie lub decyzję, z wnioskiem o ujawnienie w rejestrze wybranej formy realizacji prawa do rekompensaty
Ponadto, do wniosku należy dołączyć:
9.1. oryginał zaświadczenia lub decyzji.
9.2. uwierzytelnioną kopię dowodu osobistego lub paszportu.